OptiFreeze återupptar utvärderingskontrakt med global juiceproducent

OptiFreeze återupptar i mitten av september den senarelagda utvärderingen av juiceCEPT® med global juiceproducent i Polen.

Uppstarten möjliggörs genom minskningen av de Covid-19-restriktioner som gällt inom EU länderna. Kontraktet som tecknades i september 2020 gäller utvärdering av juiceCEPT® vid behandling av morötter med målsättning att öka extraktion av betakarotener och samtidigt förbättra de sensoriska kvalitetsegenskaperna. Under utvärderingen kommer hyra för enheten att uppgå till 16 000 € (hälften är erlagt 2020). Arbetet inleds i mitten av september och kommer pågå under hela skördesäsongen – ca fyra månader framåt.

Efter avslutad utvärdering har den globala producenten möjlighet att köpa ut juiceCEPT® för 284 000 €. Man producerar idag både färskjuice (NFC), koncentrat (FC) samt puréer och är en global leverantör av teknologibaserade naturliga ingredienser, system och integrerade lösningar för livsmedels- och dryckesindustrin.

Det är med stor tillfredsställelse som vi nu kan starta den planerade utvärderingen av juiceCEPT® tillsammans med en av världens ledande juiceproducenter. Utvärderingen kommer att skapa nya förutsättningar inom segmentet storproducenter där andra aktörer gärna följer efter marknadsledaren”, säger CEO Johan Möllerström.

Johan Möllerström, VD

Johan.mollerstrom@opticept.se

Ulf Hagman, Styrelseordförande

ulf.hagman@opticept.se