OptiFreeze skriver samarbetsavtal för snittblommor

OptiFreeze har idag skrivit ett samarbets- och utvärderingsavtal med den svenska blomstergrossistfirman deTulp.

Avtalet innebär att deTulp kommer att få testköra och utvärdera Optifreeze nya anläggning för behandling av rosor i industriell skala.

Anläggningen är i slutfasen av sin utveckling och kommer att vara klar under sommaren för att kunna installeras hos deTulp och till en början hanteras av OptiFreeze personal.

Efter testfasen kommer deTulp erbjudas möjligheten att skriva fortsatt avtal och behålla anläggningen.

OptiFreeze har i tester lyckats förlänga hållbarheten på rosor med 5-7 dygn i rumstemperatur vilket innebär ungefär fördubblad livslängd för konsumenten.

deTulp är en svensk blomstergrossist grundad 1948 som importerar snittblommor och krukväxter från de bästa producenterna runt om i världen, i kombination med utvalda svenskodlade produkter. deTulp arbetar bara med certifierade producenter och samarbetar med erkända organsiationer som Fairtrade, Fair Flowers Fair Plants, Florverde, FlorEcuador med flera.

För mer information kontakta:

Ulf Hagman, tf VD

Mail: ulf.hagman@optifreeze.se

Tel: 0733-636380

Denna information är sådan information som OptiFreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juni 2020, kl 14.00 CEST.

OptiFreeze AB (publ), 556844-3914, har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.