OptiFreeze skriver sommarens första försäljningsavtal för OliveCept[TM] i Spanien

OptiFreeze AB har idag tecknat avtal med Natural M Catalonia om försäljning av en OliveCeptTM anläggning med ordervärde 120 000 Euro för leverans inför säsongen, hösten 2021. Avtalet innefattar även en uppgradering av kapacitet inför säsongen 2022 med ett tillkommande ordervärde på 60 000 Euro. Serviceavtal tillkommer.

Kunden bedriver sin verksamhet i Barcelonaregionen, ett område som är känt för produktion av EVOO olivolja med hög kvalité

Johan Möllerström är precis hemkommen från en vecka på resande fot i Spanien, Korsika och Provence. Det är mycket glädjande att vi äntligen kan besöka kunder igen och att Corona nu verkar släppa sitt grepp. Vi har genomfört ett flertal mycket bra möten och dagens avtal är en bra start inför kommande olivsäsong. Vårt nya koncept 25/25* tas emot mycket positivt och kunderna inser vilket stort värde våra system ger.

• 25/25 innebär 25 minuters malaxering med en processtemperatur på max 25 grader. Detta ger en effektivare process med högre kvalité på slutprodukten samt ökad utvinning.

Kort om OptiFreeze

OptiFreeze AB (publ), org.nr 556844-3914, har en patenterad teknologi som kan användas för att förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär vid frysning. Den kan även användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 80 00 eller certifiedadviser@penser.se.

Denna information är sådan information som OptiFreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juni 2021.