OptiFreeze tecknar avtal med ett av Europas största företag inom torkning av grönsaker och örter

OptiFreeze har tecknat ett avtal med ett av Europas största företag inom torkning av grönsaker och örter.

Avtalet innebär att OptiFreeze kommer att genomföra industriella försök tillsammans med företaget och dessa är planerade till december 2019. Efter försöken kommer båda parter gemensamt att utvärdera resultatet. Med hänsyn till affärsmässiga och strategiska skäl hos kunden har OptiFreeze valt att tills vidare inte namnge företaget.

Företaget har samarbetat med OptiFreeze sedan en tid tillbaka och tillsammans har vi utfört tester i industriell skala på plats i kundens fabrik. Testerna resulterade i att vi gemensamt kunde konstatera att det finns ett stort ekonomiskt värde att använda sig av OptiFreeze metod samt att vi skall utöka kapaciteten i systemen för att möta kundens krav.

OptiFreeze har arbetat med ett nytt system under våren och sommaren 2019. Som vi tidigare meddelat kommer vi nu att producera det nya PEF-systemet där kunden bidrar till produktionskostnaderna.

”Det är mycket positivt att våra kunder tror så mycket på vår metod att de även är beredda att investera både sin tid och pengar i ett utvecklingsprojekt. Vi ser verkligen framemot detta fördjupade samarbete med av Europas ledande aktörer inom sitt område”, säger OptiFreeze VD Ulf Hagman.

OptiFreeze AB (publ), 556844-3914, har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Spotlight Stock Market

OptiFreeze AB

ulf.hagman@optifreeze.se