Ytterligare framgång med våra tester på snittblommor

OptiFreeze och Syngenta utför tillsammans försök med behandling av rosor sedan sommaren/hösten 2019 inom ramen för vårt OptiFlower-projekt.

Resultaten är fortsatt mycket lovande och vi ser betydligt längre hållbarhet som tidigare har rapporteras, men vi ser nu även förbättrad färgintensitet, friskare bladverk och bättre öppningsgrad.

”5-7 dagar längre hållbarhet är banbrytande men även de andra effekterna är mycket lovande eftersom det t.ex. är ganska vanligt att vissa rosor i en bukett aldrig öppnar sig utan bara slokar efter några dagar” säger Ulf Hagman, VD OptiFreeze AB.

Snittblomstermarknaden i världen är värd ca 400 mdr SEK per år.

Vi utökar nu testerna med fler sorter och ursprung med målsättningen att säkerställa vilka recept som ska användas. Vi undersöker även vilka tänkbara samarbetspartners som är intressanta inför en kommersiell lansering.

OptiFreeze AB (publ), 556844-3914, har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Spotlight Stock Market.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som OptiFreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2020.

För mer information kontakta:

OptiFreeze AB

ulf.hagman@optifreeze.se