Riktad nyemission registrerad, omvandling av BTA till aktier

OptiFreeze AB (”OptiFreeze” eller ”Bolaget”) har genomfört en riktad emission av aktier (den ”Riktade emissionen”) vilken avslutades den 9 juni 2020 och tillförde Bolaget ca 25,0 MSEK före emissionskostnader.

Den Riktade emissionen är nu registrerad vid Bolagsverket och betald tecknad aktie (”BTA”) omvandlas till aktier måndagen den 22 juni 2020. Det totala antalet aktier i OptiFreeze efter registreringen hos Bolagsverket uppgår till 12 101 646. Bolagets aktiekapital har därigenom ökat med 93749,94 SEK från 995398,20 SEK till 1089148,14 SEK.

ISIN-kod för aktie i OptiFreeze, kortnamn OPTI: SE0005881786.

Rådgivare
OptiFreeze har anlitat Erik Penser Bank och Moll Wendén Advokatbyrå som finansiell respektive legal rådgivare i samband med den Riktade emissionen.

För mer information, kontakta:
Ulf Hagman, VD
Mail: ulf.hagman@optifreeze.se

Om OptiFreeze AB
OptiFreeze AB (publ), 556844-3914, har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market med Västra Hamnen Corporate Finance AB som Certified Adviser, Tel: +46 40 200 250, E-mail: ca@vhcorp.se.