OptiGroup förvärvar Pamark i Finland

Report this content

OptiGroup har ingått ett avtal om att förvärva 100% av aktierna i Pamark Business Oy. Som en av de ledande fullservicedistributörerna av städ- & facility management-produkter, horeca och hälso- & sjukvårdsartiklar kommer Pamark att komplettera och ytterligare stärka OptiGroups erbjudande till B2B-kunder. Förvärvet, som är föremål för godkännande av det finska konkurrensverket, förväntas slutföras under de närmsta månaderna. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

Pamark, med en omsättning på 74 miljoner euro 2021, är en av de ledande fullservicedistributörerna av städ- & facility management produkter, horeca, medicinska förbrukningsvaror och medicintekniska produkter till den privata och offentliga sektorn i Finland. Förvärvet av Pamark ligger i linje med OptiGroups strategi att utveckla affärsportföljen mot ledande positioner inom attraktiva marknadssegment.

Pamark kommer att komplettera och ytterligare stärka OptiGroups tjänsteerbjudande till B2B-kunder verksamma inom städ- & facility management, hotell & restaurang och hälso- & sjukvård i Norden. Pamark blir en del av OptiGroups affärsområde Facility & Safety och kommer att fortsätta verka under sitt nuvarande varumärke Pamark.

”Vi ser fram emot att addera Pamark till OptiGroup eftersom det ytterligare förstärker vår närvaro på den nordiska marknaden. Förvärvet av Pamark är också i linje med OptiGroups strategi att utveckla affärsportföljen mot ledande positioner på den mycket attraktiva europeiska B2B-distributionsmarknaden.” Sören Gaardboe, VD och koncernchef för OptiGroup.

”Vi har länge följt Pamark, en väletablerad distributör på den finska marknaden som tillhandahåller ett brett utbud av produkter och tjänster kompletterat med en flexibel och modern verksamhetsmodell. Vi ser fram emot ett nära samarbete.” Magnus Karlsson, Senior Vice President Facility & Safety.

”Möjligheten att bli en del av OptiGroup innebär att vi kan erbjuda ett bredare utbud av produkter och tjänster och utveckla verksamheten ännu snabbare. Jag är säker på att denna transaktion kommer att gynna befintliga och nya kunder och leverantörer.” Minna Åman-Toivio, vd på Pamark.

För ytterligare information, kontakta:
Sören Gaardboe, VD och koncernchef, OptiGroup, soren.gaardboe@optigroup.com

Magnus Karlsson, SVP Facility, Safety & Foodservice, OptiGroup, magnus.karlsson@optigroup.com
Stefan Sikander, Corporate Communication Director, OptiGroup, stefan.sikander@optigroup.com

Om OptiGroup
OptiGroup, med en nettoomsättning på cirka 1,5 miljarder EUR och 2 000 anställda, är en ledande europeisk distributionskoncern. Bolagen inom OptiGroup förser mer än 105 000 B2B-kunder främst inom städ & facility management, hotell & restaurang, hälso- & sjukvård, tillverkande industri och den grafiska sektorn med produkter och kundanpassade försörjningslösningar som förbättrar effektiviteten och bidrar till en mer framgångsrik verksamhet. OptiGroups huvudkontor ligger i Göteborg. För mer information, besök www.optigroup.com.