Papyrus slutför förvärvet av Procurator

Report this content

Papyrus AB har slutfört sitt tidigare tillkännagivna förvärv av 100% av aktierna i Procurator AB. Transaktionen slutfördes efter godkännande av Konkurrensverket. Samtidigt har RoosGruppen AB blivit aktieägare i Papyrus tillsammans med private equity-grupper Altor Fund II och Triton Fund II. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

Den Malmö-baserade fullservicedistributören av personlig skyddsutrustning samt rengörings- och hygienartiklar har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Estland och omsatte cirka 120 miljoner euro år 2015.

"Vi är mycket glada att välkomna Procurator till vår koncern, och Håkan Roos till styrelsen. Procurator kommer att bidra till att stärka vårt erbjudande genom komplementet av säkerhets- och skyddsprodukter till vårt sortiment, säger Christoph Sander, ordförande och vd för Papyrus.

"Procurator och Papyrus tillsammans är en mycket bra strategisk kombination. Genom att kombinera de två bolagens styrkor har vi nya möjligheter till lönsam tillväxt. Jag ser verkligen fram emot att bidra till denna spännande resa som aktieägare och styrelseledamot, säger Håkan Roos, ägare till RoosGruppen AB.

"Med komplementet av Procurator ger vi ett starkare erbjudande till våra kunder i Norden och Baltikum. Jag ser fram emot att arbeta nära med Procurators VD Zdenko Topolovec för att integrera och vidareutveckla våra företag, säger Sören Gaardboe, Chief Operating Officer Northern Region på Papyrus.

För ytterligare information, kontakta:
Sören Gaardboe, COO Northern Region, Papyrus, Tel. +45 242 86700

Tomas Bergström, SVP M&A and Corporate Development, Tel. +46 70 317 8092
Stefan Sikander, Corporate Communications Director. Tel. +46 706 404684

Med en nettoomsättning på 1,5 miljarder euro 2015, är Papyrus en ledande business-to-business distributör av produkter som är centrala för den löpande verksamheten och förser mer än 65 000 kunder i 19 länder i Europa med tryck- och kreativa lösningar, Facility Solutions och Industrial Packaging Solutions. www.papyrus.com

Taggar: