Täby en av de bästa i Sverige – samlade in 1204 glasögon till behövande i Peru

Report this content

1204 stycken, så många glasögon har Synoptikbutiken i Täby samlat in till organisationen Optiker utan gränser. Genom att engagera både personal och kunder är man en av de butiker i Sverige som samlat in allra flest glasögon. Optiker utan gränser åker nu med glasögonen till Peru där man ska hjälpa tusentals barn och vuxna att se bra så att de kan läsa, skriva och arbeta. Totalt har Sveriges synoptikbutiker fått in 23 000 glasögon, den största insamlingen någonsin.

– Optiker utan gränser har verkligen engagerat personalen och kunderna. Insamlingen har gått jättebra, vi är både stolta och glada över att vårt arbete kan leda till att människor i Peru får möjligheten att se bättre. Det ger dem en chans till ett bättre liv där de kan utbilda sig och arbeta, säger Jennie Robertsson, butikschef på Synoptiks butik i Täby.

Hjälporganisationen Vision for all som bildat Optiker utan gränser tillsammans med Synoptik ser synhälsa som något grundläggande i ett samhälle.
– Allt börjar med synen. Saknar man god syn saknar man också ofta möjligheten att försörja sig och delta i samhället. Under varje resa möter vi människor som har svåra synfel och som aldrig haft ett par glasögon. För dem kan ett par glasögon betyda skillnaden mellan att leva i svår fattigdom eller att få arbeta och studera, säger John Godoy, grundare av Vision for all.

Förra året samlade Optiker utan gränser in 16 000 glasögon vilket resulterade i hjälp till tusentals människor i Nicaragua. I år har svenska folket skänkt ännu fler av sina gamla men väl fungerande glasögon till Optiker utan gränser. Resan till Peru sker mellan 20-30 mars.

Orterna som skänkt mest till Optiker utan gränser:

Ort Antal insamlade glasögon
Vetlanda 1620
Täby 1204
Karlstad 1000
Kramfors 586
Skövde 415

För mer information:
Jennie Robertsson, butikschef, Synoptik Täby, tfn: +46 (0)8-768 06 40
John Godoy, grundare av Vision for all, tfn: +46 (0)70-222 56 70

Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All. Tillsammans samlar man in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkningen i utsatta länder. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 70 procent kvinnor och en majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare.

Taggar: