Forskare varnar för jultrafiken

Report this content

Under julhelgen ger sig 2 miljoner bilister ut på våra vägar. Det innebär ofta mörkerkörning på fuktiga eller hala vägbanor. Trots de svåra förhållandena saknar hundratusentals bilförare i jultrafiken en trafiksäker syn.

Under vinterhalvåret har Sverige ett av världens svåraste klimat för bilister på grund av mörker och föränderliga väglag. Men trots de svåra förhållandena saknas krav på löpande synundersökningar efter att körkortet väl är utfärdat. Med åldern försämras synen hos samtliga människor, vilket innebär att ett stort antal bilförare saknar fullgod synförmåga. Riskerna i trafiken är som störst under julen då två miljoner bilister är på vägarna varav många är barnfamiljer.

Den årliga Synbesiktningen som genomförs av Bilprovningen och Synoptik bekräftar att var sjätte bilförare i Sverige har en direkt trafikfarlig syn. Det innebär 360 000 förare med undermålig syn på vägarna bara under julhelgen. Enligt Rune Brautaset, docent och optiker på Karolinska Institutet, är dock siffran högre än så då Synbesiktningen bara undersöker synskärpan och de som frivilligt testar sig.

– Med åldern försämras inte bara synskärpan, utan även kontrast- och mörkerseendet samt inte minst förmågan att återställa synen efter en bländning, säger Rune Brautaset. Det är en naturlig utveckling som sker efter 50-årsåldern och som drabbar alla. Problemet är att synnedsättningar ofta uppstår gradvis vilket gör att man inte uppfattar försämringen. Det skapar onödiga risker i trafiken men kan undvikas med rätt hjälpmedel.

Under juletiden står solen väldigt lågt vilket ökar risken för bländning de timmar det är ljust. Sedan faller mörkret redan på eftermiddagen då många människor är i rörelse för att besöka släkt och vänner. Med ett ökat antal bilar och fotgängare i trafiken blir det ännu viktigare att se ordentligt när man sitter bakom ratten. För alla som ska ge sig ut i jultrafiken ger Rune Brautaset sina bästa råd:

1. Se till att ha rätt synskärpa eftersom alla synfel förstärks i mörker
2. Kraftigt försämrat mörkerseende beror ofta på grå starr som är en grumling av den genomskinliga ögonlinsen. Det drabbar fler än hälften av alla svenskar över 65 år och kan åtgärdas genom en enkel operation.
3. Sänk strålkastarna om bilen är fullastad så att du inte bländar andra bilister i onödan
4. Kör inte när du är trött då både kroppens koncentrations- och reaktionsförmåga försämras
5. Använd reflex när du rör dig till fots.

För mer information kontakta:

Rune Brautaset, docent, utbildningsansvarig på Institutionen för klinisk
neurovetenskap, Sektionen för ögon och syn, Karolinska Institutet
Mail: rune.brautaset@ki.se

Om Optikerförbundet
Optikerförbundet är yrkesförbundet för Sveriges Legitimerade Optiker samt optikerstudenter. Medlemsföreningen samlar cirka 75 procent av alla aktiva leg. optiker. Optikerförbundet arbetar för yrkets utveckling enligt visionen: ”Svensk optometri ska ligga på högsta europeiska nivå.”  Optikerförbundet verkar för patientsäkerhet genom fort- och vidareutbildning samt utveckling av yrket för leg optiker. I detta arbete är Optikerförbundets kontaktytor utbildningsanordnare, myndigheter, statsmakt och internationella yrkesförbund. Optikerförbundet svarar för ett utbud av fort- och vidareutbildning samt ett transparent poängsystem härför, anpassat till övriga Europas system. I verksamheten ingår inte frågor av arbetsgivar- och arbetstagarkaraktär eller av kommersiell natur.

www.optikerforbundet.se

Om Optikbranschen
Optikbranschen är en oberoende, branschöverskridande medlemsförening som samlar leg optiker, detaljister och leverantörer. Föreningen samlar idag cirka 70 procent av alla aktörer inom svensk optik. Optikbranschen ska förena och utveckla branschen samt vara dess naturliga nav och kontaktpunkt för såväl branschens aktörer som för samhället och dess institutioner. Man sammanställer branschstatistik, ger ut en branschtidning samt erbjuder medlemmarna ett system för att upprätthålla det lagstadgade kvalitetsarbete som åligger verksamheter inom hälso- och sjukvård.

www.optikbranschen.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Med åldern försämras inte bara synskärpan, utan även kontrast- och mörkerseendet samt inte minst förmågan att återställa synen efter en bländning.
Rune Brautaset, docent och optiker på Karolinska Institutet