Tre miljoner bilister ser dåligt i höstmörkret

Report this content

I femtioårsåldern sker naturliga förändringar i ögat som försämrar mörkerseendet. Den största risken i trafiken uppstår vid bländning då synen försvinner helt under flera sekunder. I Sverige finns det fler än tre miljoner människor över 50 år som har körkort.

I en riksrepresentativ undersökning från Optikerförbundet och Optikbranschen, genomförd av Novus Opinion, uppgav 62 procent av alla svenskar över 56 år att deras mörkerseende har blivit sämre med åren. Mörkerseendet avtar och känsligheten för bländning ökar dock för alla människor i 50-årsåldern. Det beror på att ögonmusklerna försvagas och linserna grumlas. Det innebär att Sveriges drygt tre miljoner bilförare över 50 år får svårigheter att köra bil säkert i mörker.

– Den största faran vid mörkerkörning är momentet då ögat bländas, säger Medicine doktor, Leg Optiker Fredrik Källmark. Efter en halvtimmes bilkörning i mörker har ögat gradvis ställt om sig och blivit 100 000 gånger mer ljuskänsligt än vid dagsljus. När förare möter bilar utsätts de mörkeranpassade syncellerna för en enorm stress vilket framkallar en bländning.

Ett ungt och friskt öga återfår synförmågan vid bländning efter cirka fyra sekunder. För personer mellan 56-65 år tar det i snitt mer än dubbelt så lång tid (8,6 sekunder), enligt en nationell undersökning från Karolinska Institutet. Det innebär 260 meter i blindo vid motorvägsfart efter att föraren blivit bländad. På en vanlig 50-väg färdas bilen 120 meter utan att bilisten ser något. Bländningen medför därmed stora risker för föraren, medtrafikanter och inte minst fotgängare.

– Man behöver absolut inte sluta köra bil i 50-årsåldern men vikten av rätt synhjälpmedel ökar med åldern, speciellt vid mörkerkörning. Till skillnad från flera andra nordiska länder saknar Sverige helt krav på synundersökningar efter att körkortet har utfärdats. Det innebär att landet bilförare ansvarar för sin egen syn i alla tänkbara förhållanden, säger Fredrik Källmark, som har genomfört studien på Karolinska Institutet.

Tips för körning i mörker:

1. Rätt synskärpa är en grundförutsättning då alla synfel förstärks i mörker.

2. Använd gärna speciella glasögon för mörkerkörning. Glasögonen ökar kontrasten och minskar effekterna av bländning.

3. Kraftigt minskat mörkerseende kan bero på grå starr, vilket är en grumling av den genomskinliga ögonlinsen och drabbar drygt hälften av alla svenskar över 65 år. Det går att åtgärda med en enkel operation.

För mer information kontakta:

Fredrik Källmark, Medicine doktor, Leg Optiker
Mail: fredrik@kallmarkskliniken.se

Om undersökningen
Under perioden 18 maj - 1 juni 2016 genomfördes sammanlagt 1034 intervjuer via Novus Opinions webbanel med personer över 18 år.

Om Optikerförbundet
Optikerförbundet är yrkesförbundet för Sveriges Legitimerade Optiker samt optikerstudenter. Medlemsföreningen samlar cirka 75 procent av alla aktiva leg. optiker. Optikerförbundet arbetar för yrkets utveckling enligt visionen: ”Svensk optometri ska ligga på högsta europeiska nivå.”  Optikerförbundet verkar för patientsäkerhet genom fort- och vidareutbildning samt utveckling av yrket för leg optiker. I detta arbete är Optikerförbundets kontaktytor utbildningsanordnare, myndigheter, statsmakt och internationella yrkesförbund. Optikerförbundet svarar för ett utbud av fort- och vidareutbildning samt ett transparent poängsystem härför, anpassat till övriga Europas system. I verksamheten ingår inte frågor av arbetsgivar- och arbetstagarkaraktär eller av kommersiell natur.

www.optikerforbundet.se

Om Optikbranschen
Optikbranschen är en oberoende, branschöverskridande medlemsförening som samlar leg optiker, detaljister och leverantörer. Föreningen samlar idag cirka 70 procent av alla aktörer inom svensk optik. Optikbranschen ska förena och utveckla branschen samt vara dess naturliga nav och kontaktpunkt för såväl branschens aktörer som för samhället och dess institutioner. Man sammanställer branschstatistik, ger ut en branschtidning samt erbjuder medlemmarna ett system för att upprätthålla det lagstadgade kvalitetsarbete som åligger verksamheter inom hälso- och sjukvård.

www.optikbranschen.se

Taggar: