Optillion etablerar sig i USA

Report this content

Optillion etablerar sig i USA Svenska högteknologiföretaget Optillion har rekryterat amerikanen Geoffrey Brown, närmast från Tyco Electronics, för att leda bolagets etablering i USA. Optillions amerikanska verksamhet kommer att etableras i San Franciscos Bay area, vilket skapar en strategisk närhet till andra världsledande aktörer i optoelektronikbranschen - kunder och samarbetspartners i Silicon Valley och the Bay area. Optillion utsågs i maj till ett av Europas 25 främsta "emerging private technology companies" av Tornado Insider . Optillion har samlat världsledande kompetens för utveckling och produktion av fiberoptiska transceivrar, vilka kommer öka kapaciteten i framtida bredbandsnät avsevärt. Den amerikanska etableringen är ett viktigt steg i svenska Optillions tillväxtstrategi. I San Francisco kommer Optillion arbeta med marknadsföring, försäljning och kundservice. Ansvarig för den amerikanska verksamheten blir Geoffrey Brown, tidigare Tyco Electronics försäljningschef för Europa, Nord- och Sydamerika inom Protection Components Business. - Vi är mycket glada att kunna presentera Geoffrey Brown som ansvarig för vår amerikanska verksamhet. Med Geoffrey får Optillion en stark ledare med stor internationell erfarenhet vilket krävs för att leda etableringen i USA. Det är på den amerikanska marknaden många av våra potentiella kunder och samarbetspartners finns, säger Patrik Evaldsson, VD för Optillion. Optillion grundades 1999 och har 94 medarbetare i Stockholm, Göteborg och San Francisco. Optillion uppför just nu en av världens mest avancerade produktionsanläggningar för tillverkning av höghastighetstranceivrar i Kungens Kurva söder om Stockholm. Optillion har världsledande kompetens inom optiska komponenter och subsystem samt automatiserad produktion och montering för höghastighetstranceivrar. Detta skapar goda förutsättningar för en framgångsrik lansering av bolagets första produkter som klarar en kapacitet på 10 Gbit/s Ethernet. Dessa fiberoptiska sändare och mottagare kommer att utgöra en viktig del i nästa generation Ethernet switchar och routrar. Optillions prototyper kommer att vara klara under tredje kvartalet i år. Optillions första produkter är fiberoptiska transceivrar för 10 Gbit/s Ethernet för avstånd på 10 km och 40 km. För ytterligare information, kontakta: Patrik Evaldsson, VD, tel 08-477 41 61, mobil 0701-81 52 11 Heléne Wolpher, Informationschef, tel 08-477 41 60, mobil 0701-81 52 23 FAKTA OM OPTILLION Optillion är ett svenskt högteknologiskt företag på marknaden för optiska komponenter och subsystem. Optillion kommer att utveckla, tillverka och sälja transceivrar som ökar kapaciteten på fiberoptiska nätverk. Överföringskapaciteten på Optillions första transceivrar kommer att vara 10 Gbit/s Ethernet. Optillion grundades i december 1999. De tre grundarna är Christer Svensson, professor i elektronik, Linköpings Universitet, Lars Thylén, professor i fotonik, KTH och Jan G. Nilsson, en framgångsrik entreprenör. De har på mycket kort tid samlat ett mycket starkt team med experter inom alla de fyra områden som är viktiga för att lyckas. Optillion har idag experter inom både höghastighetselektronik, höghastighetsoptik, automatiserad tillverkning och kapsling. I dagsläget har Optillion totalt 94 medarbetare. Optillions huvudägare är ITACT, Crescendo Ventures, Cisco Systems och Investor Growth Capital. För att kunna tillverka transceivrar för 10Gbit/s Ethernet med hög prestanda, i höga volymer till en låg kostnad har Optillion valt att bygga en egen fabrik. I fabriken kommer Optillion att tillverka optochip samt hantera kapsling och montering av transceivrarna. När fabriken är färdig ska den utgöra kärnan för Optillions verksamhet. Den nya fabriken placeras i Kungens Kurva, söder om Stockholm. www.optillion.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00200/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00200/bit0001.pdf