Optillion introducerar Ethernet-transceiver för 40 km

Report this content

Optillion introducerar Ethernet-transceiver för 40 km - Optillion först på marknaden med 10 Gbit/s Ethernet transceivrar för både 10 och 40 km Med Optillions lansering av TOP 5010, en fiberoptisk transceiver för 10 Gbit/s Ethernet för avstånd upp till 40 kilometer, befäster bolaget sin ledande position inom marknaden för höghastighetstransceiverar. Tack vare transceiverns långa räckvidd möjliggörs Ethernet-baserad Internet- och datatrafik, som tidigare använts i lokala företagsnät, nu även i stadsnät. Transceivern levereras till utvalda kunder i april och till en bredare kundbas under juni 2002. Optillions produktutveckling håller ett högt tempo. Genom TOP 5010 (1550 nm) och TOP 3010 (1310 nm), som introducerades i november 2001, kan bolaget som första aktör i världen uppvisa en produktportfölj för 10Gbit/s Ethernet långdistanstransceivrar, som stödjer IEEE 802ae standardens definition av både 10GBASE-LR och 10GBASE-ER. Lanseringen av transceivern för 40 kilometers transmission, TOP 5010, är ett resultat av ett intensivt utvecklingsarbete av några av världens ledande forskare och ingenjörer inom optoelektronik hos Optillion. - Med den nya långdistanstransceivern TOP 5010 stärks Optillions erbjudande ytterligare för den framväxande Ethernet-marknaden för 10 Gigabit per sekund. Tack vare transceivern tar 10 Gigabit Ethernet nu steget fullt ut i stadsnäten, säger Optillions vd Patrik Evaldsson. Optillion har optimerat konstruktionen av transceivrarna för att säkerställa hög driftssäkerhet, vilket är avgörande för datatrafik i stadsnät. TOP 5010 och TOP 3010 säkerställer en hög prestanda även vid högre temperaturer. TOP 5010 transceiverns effektförbrukning är 40 % lägre än XENPAK-standardens gränsvärden och tidigare generationers 300 pins transpondrar, och är konstruerad i enlighet med standarden Telcordia GR-468-CORE. Transceivern har extremt hög prestanda för längre transmissionsavstånd och är utvecklad enligt 10 Gbit/s Ethernetstandarden (IEEE 802.3ae). Modulen är anpassad enligt XENPAK multi-source agreement (MSA) och är Optillions andra transceiver som är utvecklad i enlighet med den nya standarden. Optillion börjar leverera TOP 5010-transceivern till utvalda kunder i april och kommer under juni månad att erbjuda den till en bredare kundbas.Optillion räknar med att volymproduktion av transceivern inleds under tredje kvartalet 2002. För pressbilder, se: http://www.optillion.com/newspress_material.asp För produktinformation, se: http://www.optillion.com/products_datasheets.asp Besök oss på Optical Fiber Communication (OFC) den 19-21 mars, monter nr 5008: http://www.ofcconference.org/ För ytterligare information, kontakta: Patrik Evaldsson, VD, telefon: 08-527 252 11, mobil: 0701-81 52 11 Heléne Wolpher, Informationschef, telefon: 08-527 252 23, mobil: 0701-81 52 23 FAKTA OM OPTILLION Optillion är ett svenskt högteknologiskt företag på marknaden för optiska komponenter och subsystem. Optillion utvecklar, tillverkar och säljer transceivrar som ökar kapaciteten på fiberoptiska nätverk. Överföringskapaciteten på Optillions första transceivrer är 10 Gbit/s Ethernet. Optillion har idag experter inom både höghastighetselektronik, höghastighetsoptik, automatiserad tillverkning och kapsling. I dagsläget har Optillion 105 medarbetare. Optillions investerare är Cisco Systems, Crescendo Ventures, ITACT och Investor AB, via sitt riskkapitalbolag Investor Growth Capital. För att kunna tillverka transceivrar för 10Gbit/s Ethernet med hög prestanda, i höga volymer till en låg kostnad har Optillion valt att bygga en egen fabrik i Kungens Kurva, söder om Stockholm. I fabriken tillverkar Optillion optochip samt hanterar kapsling och montering av transceivrarna. www.optillion.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00010/wkr0002.pdf