• OptiMail/

Uttalande från styrelsen för OptiMail AB (publ) med anledning av offentligt kontanterbjudande från Posten Norge AS

Report this content

Posten Norge AS offentliggjorde den 22 november 2005 ett villkorat offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i OptiMail AB om 18,75 kronor per aktie. Anmälningstiden löper preliminärt fram till den 30 december 2005. Enligt erbjudandet uppgår värdet på OptiMail till ca 236 MSEK.

Posten Norge AS äger 1 071 200 aktier i OptiMail AB, samt kontrollerar genom dotterbolaget CityMail Sweden AB ytterligare 1 600 000 aktier. Dagen före offentliggörandet av Posten Norges bud på samtliga aktier i OptiMail uppgick betalkursen för OptiMails aktie till 13,70 kronor. I förhållande till denna aktiekurs motsvarar Erbjudandet en premie om 37%. Styrelsen för OptiMail har utvärderat Erbjudandet och vill framhålla följande till aktieägarna i OptiMail AB: · Posten Norge AS kontrollerar minst 21,3% av kapitalet och rösterna i OptiMail. Ytterligare aktieägare, tillsammans kontrollerande 41,1% av kapitalet och rösterna i OptiMail har kommunicerat att de accepterat Erbjudandet. Därmed har ägare till minst 62,4% av kapitalet och rösterna i OptiMail accepterat Erbjudandet. · OptiMail har sedan 2000 utvecklats väl på egen hand. Det är tydligt för OptiMail att internationella posttjänster bäst säljs som ett komplement till nationella tjänster. Detta har OptiMail länge kunnat göra genom sitt partnerskap med CityMail Sweden. Styrelsen är dock övertygad om att det skulle vara än mer positivt för OptiMails affärer att helt ingå i samma struktur som CityMail Sweden/Posten Norge. Posten Norge har en nordisk strategi och genom denna affär blir OptiMail en del av denna. · Posten Norges erbjudande är villkorat, bland annat av att Posten Norge blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier, att inte någon annan offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i OptiMail på förmånligare villkor, att erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter, konkurrensverk eller liknande erhållits på för Posten Norge acceptabla villkor. · OptiMail har i tidigare köpeavtal förbundit sig att avyttra sitt innehav i CityMail Sweden till Posten Norge. Utvecklingen i CityMail Sweden har under året varit positiv och OptiMails styrelses tidigare prognos om att OptiMail vid slutreglering av affären kommer att erhålla 50 MSEK bedöms nu överträffas med ca 15 MSEK. Styrelsen anser att man i budets nivå tagit hänsyn till detta förhållande. · Fairness opinion. Styrelsen bedömer erbjudandet från Norska Posten vara skäligt både ur ett industriellt och ett finansiellt perspektiv och har därför inte uppdragit åt tredje part att bistå med fairness opinion. Mot denna bakgrund rekommenderar styrelsen för OptiMail, enhälligt, aktieägarna i OptiMail AB att acceptera erbjudandet från Posten Norge AS.