Optimal Image – ny app frigör 90 procent mer minne i mobilen

Report this content

Göteborgsföretaget Optimal Apps lanserar just nu en app för Iphone som frigör 90 procent av utrymmet i mobilens kamerarulle. Appen har redan hamnat på listan över de tre mest nedladdade fotoapparna.

- Appen optimerar bilderna i din kamerarulle och sparar en ny version som inte tar lika mycket plats. På så sätt frigörs utrymme som gör att du kan spara upp till 90 procent fler bilder och videos i mobilen, säger företagets VD Tomas Dahl.

Ett gemensamt dilemma för många som har en smartphone idag är att den har begränsat med lagringsutrymme. Dessutom vill många behålla sina foton och videofilmer i mobilen för att enkelt kunna visa familj, vänner och arbetskamrater. Den nya appen Optimal Image gör att IPhone-användaren kan frigöra 90 procent av kamerarullens utrymme och därigenom få plats med fler bilder och videofilmer, musik och annat som kräver minne. Detta utan att det påverkar kvaliteten på bilderna. Dessutom gör appen att det går åt mindre data när man delar foton och videos.

Appen skapar en optimerad kopia som tar betydligt mindre utrymme i mobilen men behåller en fortsatt hög kvalitet. Ofta uppfattas de optimerade kopiorna till och med som skarpare än originalen, eftersom de är bättre anpassade till skärmen. Originalbilderna behålls i mobilen tills dess att användaren har fört över dem till sin dator och tagit bort dem från sin smartphone. I genomsnitt har cirka 90 procent av lagringsutrymmet frigjorts när originalbilderna tagits bort.

Idag är nästan en tredjedel av alla bilder tagna med en smartphone. I takt med att kamerorna i våra mobiler blir bättre, genereras även större fotofiler. Redan idag är det bilder och filmer som är den största lagringsboven i de flestas smartphones.

Med det ökande användandet av sociala nätverk som Instagram, Vine och We Heart It, delar vi fler bilder och videor än någonsin. På Facebook laddas det i genomsnitt upp 350 miljoner bilder varje dag. 50 miljoner laddas upp på Instagram. Eftersom bilderna ändå skalas ner när de väl mottas hos de sociala nätverken, kan man spara datatrafik om man istället delar bilderna från appen Optimal Image som redan optimerat dem till ett format som är anpassat för digitala medier.

Grundaren till Optimal Image, Tomas Dahl, fick idén till appen när han gick igenom sin avlidne fars samling med fotonegativ:

- Förr i tiden tog negativen nästan ingen plats alls. De bearbetade bilderna var större. Idag är det tvärtom. Originalfilerna är enorma och behövs endast om man ska skriva ut stora utskrifter. Lågupplösta kopior är betydligt bättre för visning på iPhones, iPads eller TV-skärmar, för att inte tala om hur mycket enklare det är att dela eller ladda upp lågupplösta bilder på sociala nätverk.

Optimal Image finns tillgänglig för iPhone via App Store för 7 kronor. En version för Android är under utveckling.

För mer information och bilder:
Tomas Dahl, VD Optimal Apps
tomas@optimalimage.org

Mobil: +46 708 111 422

Komplett presskit och högupplösta bilder finns att ladda ner på www.optimalimage.org/press

För pressfrågor som rör intervjuer, recensioner och bilder:
press@optimalimage.org

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Optimal Apps

Företaget bakom Optimal Image, Optimal Apps Sweden AB, bildades i slutet av 2013 av Tomas Dahl och Christian Eriksson och är baserat i Göteborg, Sverige.

Taggar: