OptiMobile AB: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 januari 2021 – 31 mars 2021

Januari – mars (2021-01-01 – 2021-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 303 (243) TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -369 (-953) TSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,01 (-0,05) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 69,7 (57,7) %.

Med ”OptiMobile” eller ”Bolaget” avses OptiMobile AB, (publ) med organisationsnummer 556637-7403. Om inte annat särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parantes avser föregående år.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2021

• Den 8 mars informerade bolaget om en styrelseförändring. Anders Bergtoft lämnade uppdraget som styrelseledamot i OptiMobile för att fokusera på sitt uppdrag som VD för Charge Amps AB (publ).
  • Den 11 mars kallade OptiMobile i ett separat pressmeddelande till extra bolagsstämma där Michael Frausing föreslogs väljas till ny styrelseledamot.
  • Den 19 mars informerade bolaget att OptiMobile och LA+B hade tecknat en avsiktsförklaring om ett samarbete avseende en kommunikationstjänst för individer och företag kallad FONI.
  • Den 23 mars informerade bolaget att en ny amorteringsplan avtalats med ALMI Företagspartner. Den nya amorteringsplanen innebär att lånet har förlängts fram till 30 juni 2022 och att lånet ska amorteras med ca 385 TSEK per kvartal med start först 30 september 2021. I och med den nya amorteringsplanen har Bolagets tidigare planerade amorteringar under Q1 och Q2 2021 om ca 770 TSEK flyttat fram.
  • Den 26 mars informerade bolaget att Michael Frausing valdes till ny styrelseledamot i OptiMobile AB vid den extra bolagsstämman samma dag.

Övriga händelser

• Den 21 april informerade bolaget att OptiMobile utfört leverans av Lodurr-plattform och mobilklienter för iOS och Android till NSF Telecom Ab avseende kommunikationstjänst för den finska marknaden. Utvecklingsarbetet för NSF Telecom har slutförts och tjänsten är levererad och redo för utökade kundtester.
  • Den 5 maj informerade bolaget att en nyemission genomförts till Grytänge Invest AB. Genom nyemissionen tillförs OptiMobile kapital på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Den riktade emissionen innebär att antalet aktier i ökar med 3 750 000 från 42 504 752 till 46 254 752 och att aktiekapitalet ökar med 247 500 kr från 1 160 573,37 kr till 1 408 073,37 kr. Genom emissionen uppstår således en aktieutspädning om ca 8,1 procent.
  • Samma dag, den 5 maj, informerade bolaget att styrelsen beslutat att ge ut sammanlagt 9 250 950 teckningsoptioner vederlagsfritt till de aktieägare som äger aktier på avstämningsdagen. Avstämningsdagen kommer att meddelas så snart optionerna är registrerade vid Bolagsverket. För varje helt femtal (5) aktier erhålls en (1) teckningsoption. Varje teckningsoption berättigar, under perioden den 20 – 30 september 2021, till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,60 kr. Vid full teckning av teckningsoptionerna kommer OptiMobile att tillföras upp till ca 5,55 MSEK före transaktionskostnader. Bolagets aktiekapital kommer vid full teckning av samtliga teckningsoptioner att öka med 610 562,7 kr från 1 408 073,37 kr till 2 018 636,07 kr. Antalet aktier ökar i så fall med 9 250 950 från 46 254 752 till 55 505 702 aktier. Utspädningseffekten uppgår till 20 procent av antalet aktier och röster i bolaget.

VD-kommentar

På OptiMobile är det full fart framåt, dock med strikt hänsyn till de Covid-rekommendationer som finns. Personalen har kunnat arbeta från hemmet och vi har anpassat oss väl till detta nya sätt att samarbeta digitalt. Vi har bytt kontor och sitter nu centralt i Stockholm, nära Sergels Torg.

Sedan avtalet med NSF blev klart har OptiMobiles utvecklingsteam fokuserat på utformningen av NSFs tjänst och framtagande av ny funktionalitet anpassad för NSFs marknadspositionering och specifika kundkategorier. NSF har nu inlett utökade kundtester av tjänsten. Efter slutleverans av tjänsten till Netmore i november pågår nu utbildning och överlämning av driften inför kommande lansering.

Utöver detta arbetar vi även med framtagande av grundteknik för en tjänst riktad mot företagssegmentet och den starkt växande BYOD (Bring Your Own Device) -trenden. Tjänsten, som går under arbetsnamnet Foni, kommer innehålla funktionalitet utöver traditionella telefoni-tjänster och erbjuda företag en effektivisering av både intern och extern kommunikation samt kostnads- och miljöfördelar. Mer information om detta projekt kommer under sommaren.

OptiMobiles royalty-intäkter ökar för varje månad, men befinner sig fortfarande på en otillfredsställande nivå. Vi jobbar för att snabbt få till lanseringar av tjänsterna för NSF och Netmore, varefter vi bedömer att royalty-intäkterna kommer förstärkas markant i takt med att antalet användare stiger.

OptiMobile för även strategiska samtal med potentiella samarbetspartners som kan erbjuda nya säljkanaler för bolagets tjänster. Via dessa kanaler kan OptiMobile få tillgång till nya geografiska regioner och etablerade kundrelationer. Här bedömer vi kunna komma till avslut under våren.

OptiMobile har sedan tidigare sett möjligheter att erbjuda kommunikationstjänster till andra företag är rena mobiloperatörer. Här pågår ett samarbete med externa partners gällande bland annat användargränssnitt och funktionalitet som kommer vägleda oss till hur OptiMobiles tjänster skall kunna positioneras på bästa sätt. Här bedömer vi att individuell anpassning av funktionalitet för att stödja olika företagen verksamheter är viktigt och kommer ytterligare höja värdet av våra tjänster.

Det senaste året har inneburit att digital kommunikation har blivit vital, både för privatpersoner och företag. Detta, tillsammans med företagens anpassning till gig-ekonomin där personal kan komma och gå i ett snabbt tempo ställer högre krav på flexibla och kostnadseffektiva kommunikationslösningar. Här förväntar vi oss att OptiMobile kan spela en viktig roll framöver.

Enligt en studie av Forbes kommer hälften av arbetsmarknaden att bestå av frilansare inom 10 år. Digitaliseringen av allt större delar av samhället är en enorm oundviklig trend, vilken OptiMobile är ypperligt positionerat för att växa med.

Erik NilssonVD, OptiMobile AB (publ)

Finansiell kalender

Bolaget upprättar och offentliggör en ekonomisk rapport vid varje kvartalsskifte. Kommande rapporter är planerade enligt följande:

• Halvårsrapport januari 2021 – juni 2021                                   2021-08-20
  • Delårsrapport januari 2021 – september 2021                           2021-11-22
  • Bokslutskommuniké 2021                                                          2022-02-22

Granskning av revisor

Delårsrapporten har inte granskats av Bolagets revisor.

Avlämnande av delårsrapport

Styrelsen och verkställande direktören intygar härmed att delårsrapporten ger en rättvisande översikt över Bolagets verksamhet och finansiella ställning.

Stockholm, den 18 maj 2021

OptiMobile AB (publ) Styrelsen och VD

För mer information om OptiMobile, vänligen kontakta:
Gösta Bergman, styrelseordförande

Telefon: +46 70-850 03 25
E-post: gosta.bergman@bergmanlaw.sewww.optimobile.se

OptiMobile erbjuder telekomoperatörerna innovativa produkter som kombinerar traditionella mobiltjänster med telefonitjänster som levereras via internet. Bolaget har utvecklat en mjukvaruplattform baserad på standardiserad telekommunikation, VoIP / VoWiFi-teknologi och sömlös samtalskontinuitet (seamless handover). Tekniken och plattformen bygger på ett forskningsarbete vid Uppsala universitet och skapar en lång rad fördelar för både operatörer och abonnenter. Främst ger den operatörerna möjlighet att kunna erbjuda sina abonnenter ett brett utbud av nya typer av tjänster som därigenom skapar nya intäktskällor för operatörerna. Bolaget har en redan befintlig kundstock och ser goda tillväxtmöjligheter för de kommande åren. Läs mer om OptiMobile på www.optimobile.se.