Advantech utvecklar bredbandsportal med Optosofföretaget Clockwork

Report this content

Advantech utvecklar bredbandsportal med Optosofföretaget Clockwork Advantech erbjuder fastighetsägare Europas mest avancerade portal för det intelligenta hemmet Portalen, som har namnet Thalamus®, skall hjälpa fastighets- och nätägare att erbjuda bredbandstjänster till hushållen. Bredbandsportalens första release beräknas vara klar i april och kommer att laddas med främst lokalt innehåll och en mängd nyttotjänster som gör att uttrycket "det intelligenta hemmet" fylls med innehåll. För att hyresgästerna ska slippa alla flaskhalsar på Internet kommer de populäraste webbplatserna och stora filer, t ex filmer, spel och program, regelbundet att laddas upp på närliggande servrar för att nå maximal hastighet i de nätverk som Advantech nyttjar i fastigheterna. Clockwork kommer att bidra med affärs- och idéutveckling, samt ta fram det tekniska ramverket och grafiska gränssnittet. "Vår bredbandsportal är riktad till fastighetsägare som vill utveckla relationen med sina hyresgäster och som vill erbjuda ett snabbare Internet. Thalamus skall vara ett alternativ till de stora publika portalerna som är för breda, saknar lokal förankring och mest liknar grafiskt formgiven text-TV. Den nya portalen skall vara det naturliga sättet att hålla sig informerad om fastigheten och sitt närområde. Det skall också var den givna startpunkten för information, kommunikation, underhållning och utbildning. Viktigt för oss är att den lokala förankringen är stark", säger Thomas Rebermark, Marknadschef, Advantech. "Samarbetet med Advantech, som är av stor strategisk betydelse, är ett led i vår satsning på att positionera oss som en av de ledande aktörerna inom digitaliserade medier. Naturligtvis är det extra roligt att vi fått detta förtroende i hård konkurrens. Det är vår fulla övertygelse att detta kommer att bli en stark bredbandsportal med verklig kundnytta och att hushållen upplever den som ett förstahandsval nära hyresgästens vardag ", säger, Magdalena Bonde, vice VD Optosofkoncernen. "Att vi valde Clockwork som partner beror främst på tre faktorer; kunskapen av affärskritiska system såsom relationsdatabaser, erfarenhet av stora utvecklingsprojekt och förmågan att sätta sig in i både nätägarens och slutanvändarens behov", säger Thomas Rebermark. Fakta Exempel på användbara tjänster med inriktning på hyresgästens närmiljö och information är: boka tvättstuga, bastu och samlingslokal från sin dator (thalamus® access), anslagstavlor med driftsinformation från fastighetsägaren, köp&sälj, lägenhetspärm (thalamus® info), möjlighet att felanmäla (thalamus® net) m.m., spel, program video-on-demand (thalamus® Internet) och diverse nyhetsinnehåll; alltefter hyresgästernas önskemål. I steg två och tre kommer även filarkiv, spel och chattmöjligheter med andra hyresgäster, telefoni, individuell värmemätning, video- och program-on- demand att erbjudas. Eftersom fastighetsägaren i erbjuds att driva vissa delar av portalen kommer hyresgästerna själva att ha stora möjligheter att påverka innehållet. Advantech AB (www.advantech.se) är en självständig aktör inom det snabbt växande området för bredband. Bolaget erbjuder marknadens mångsidigaste bredbandstjänst kallad Thalamus®. Den innehåller Internetuppkoppling som tillgodoser kraven för såväl den vanlige surfaren som den mest avancerade distansarbetaren. Samtidigt är Advantech ensamt om att kunna tillgodose fastighetsägarens behov av energistyrning, information, media och telefoni. Thalamus® levereras över optisk fiber, kabel-TV samt Ethernet (LAN) och inom en snar framtid också via trådlösa förbindelser. Advantech AB befinner sig i en stark expansionsfas och har idag kontor i Ängelholm, Malmö, Halmstad, Göteborg och Stockholm. Företaget har varit leverantör till Sveriges fastighetsägare sedan starten 1987. Clockwork (www.clockwork.se) är ett bolag i Optosof (publ). Optosofkoncernen tillhandahåller kvalificerade helhetslösningar för digitaliserade medier med inriktning på Internet för företag och organisationer. Koncernen, med dotterbolagen Clockwork Consulting AB, Clockwork AS, Optosof Sweden AB, Optosof Ltd, Optosof GmbH, Linewise AB, base8 AB, Freezone Hosting AB, Datastrategi AB, Webstation OY och Punkt Edu AB (56%), har idag ca 200 anställda i Sverige, Norge, England, Finland och Tyskland. Efter slutligt genomförda förvärv av Mogul, Numerica Taskon och WinHLP kommer företaget ha drygt 400 anställda. Företaget är noterat på SBI aktielista sedan juli 1997. Se vidare www.optosof.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Lars Lundberg, VD Clockwork, Tel 08-450 31 10, E-post lars.lundberg@clockwork.se Magdalena Bonde, vice VD Optosof-koncernen, Tel 08-450 31 32, Mobil 0708- 28 48 28, E-post magdalena.bonde@clockwork.se Thomas Rebermark, Marknadschef Advantech, Tel 08-601 2174, Mobil 0703- 240193, E-post thomas.rebermark@advantech.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00150/bit0002.pdf