Bokslutskommunike från Optosof AB (publ.) januari-december 1999

Report this content

Bokslutskommunike från Optosof AB (publ.) januari-december 1999 * Koncernens nettoomsättning uppgick till 83,0 Mkr (38,4). Nettoomsättningen kvartal 4 uppgick till 35,3 Mkr (13,6). * Koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar och avskrivningar på övriga immateriella anläggningstillgångar blev -11,8 Mkr (-2,0). Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar och avskrivningar på övriga immateriella anläggningstillgångar kvartal 4 uppgick till -2,4 Mkr (2,2). * Goodwillavskrivningar uppgick till 8,3 Mkr (0). Koncerngoodwill avskrivs linjärt från förvärvstidpunkten över en period av 12-72 månader. Bolaget har valt en kort avskrivningstid baserat på en individuell prövning av varje enskilt förvärv. Gjorda förvärv under 1999 kommer att planmässigt avskrivits över drygt tre år. * Koncernens resultat efter finansiellt netto blev -21,6 Mkr (-2,1). * Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick till 171,9 Mkr (25,3). * Soliditeten uppgick till 87% (81). * Eget kapital per aktie uppgick till 37,51 kr (11,44). * Resultat per aktie blev -5,08 kr (-0,62). * Optosof har under året gått samman med Internetkoncernen Clockwork Group samt förvärvat Internetföretagen Grape AS, base8 AB och Internet/telecomföretaget Linewise AB. * En kontantemission har genomförts omfattande 1 500 000 B-aktier riktad till institutionella placerare i Europa. Emissionen inbringade 158,5 Mkr efter emissionskostnader * Bolaget har efter verksamhetsårets utgång förvärvat Internetbolagen Datastrategi CTO AB, Webstation Oy, Mogul AS, Numerica Taskon AS samt WinHLP AS. * På begäran av A-aktieägarna har samtliga utestående a-aktier konverterats till B-aktier. Härefter har samtliga utestående aktier samma röstetal och i övrigt samma rättigheter till bolagets tillgångar och resultat. Verksamheten Antalet internetanvändare bedöms fortsätta att öka i Norden och i övriga Europa och därmed ökar efterfrågan på kompletta digitala lösningar. Detta leder till en ökad internetmognad hos kunderna vilket i sin tur ökar marknadens vilja till investeringar och därmed växer efterfrågan av både större och mer komplexa lösningar med individuella anpassningar. Därmed blir nyckelbegrepp såsom kunskapsöverföring, återanvändning, utveckling och rapportering fortsatt väsentliga i bolagets pågående uppbyggnad av en effektiv internationell infrastruktur. Optosof har under verksamhetsåret genomfört ett flertal förvärv i syfte att stärka bolagets förmåga till stora komplexa digitala lösningar för en internationell marknad. Optosof ska hjälpa innovativa företag att identifiera och utnyttja nya affärsmöjligheter med fokus på Internet, genom att utveckla och implementera, heltäckande IT-relaterade kommunikationslösningar och affärssystem. Optosof affärsidé bygger på ett helhetsåtagande gentemot kunden. Optosof följer kunden genom ett projekts alla faser, och ser till att ursprungsidén inte urvattnas under projektets gång utan att slutresultatet överensstämmer med kundens målbild. Till affärsidén hör även en kontinuerlig strävan att skapa nya och bättre affärsförutsättningar för kunden på alla områden; till exempel genom kostnadsbesparingar likaväl som genom intäktsökningar och genom att reagera på nya krav från kundens kunder. Optosof deltar dessutom ofta i implementeringsprocessen och ansvarar för utbildning av kundens personal. I många fall tar Optosof även på sig ansvaret för löpande hosting, drift och service av den färdiga och installerade lösningen. Organisationen är strukturerad med utgångspunkt från de fem faser som ett normalt kunduppdrag genomgår: strategiupplägg, konceptframtagning, utveckling och konstruktion, implementering samt drift och underhåll. Väsentliga händelser under verksamhetsåret Per 1 maj 1999 med retroaktiv verkan från 1 januari 1999 har rörelseverksamheten i moderbolaget Optosof AB (publ) överförts till det nybildade helägda dotterföretaget Optosof Sweden AB. Under verksamhetsåret har ett samgående genom den så kallade poolningsmetoden med Internetkoncernen Clockwork Group genomförts.Vidare har under året följande förvärv genomförts: Grape Digital Holding AS (Norge) ingår i koncernen från juli base8 AB ingår i koncernen från juli Linewise AB ingår i koncernen från augusti. Finansieringen av både samgåendet och samtliga förvärv har gjorts med egna aktier. Under hösten genomförde bolaget en kontantemission om 1.500.000 aktier av serie B riktad till internationella institutionella placerare. Emissionen, som fulltecknades, tillförde bolaget 158,5 Mkr efter emissionskostnader. Avsikten med emissionen var att stärka bolagets finanser inför framtida expansion i Norden och Europa samt att skapa möjligheter att än mer aktivt deltaga i den omstrukturering som pågår inom Internetbranschen. Under året har två optionsprogram riktad till personalen startats om 100.000 respektive 200.000 teckningsoptioner. Båda optionsprogrammen tecknades till cirka 50%. När det gäller det första programmet har styrelsen beslutat att det inte längre är möjligt att förvärva ytterligare teckningsoptioner. Vid fullt utnyttjande av hittills överlåtna teckningsoptioner kommer bolagets aktiekapital att ökas med cirka 150.000 aktier av serie B, vilket motsvarar en utspädning av antalet aktier och röster om 2,4 % räknat på antalet aktier som finns registrerat per den 31 december 1999. I december 1999 fattade styrelsen, på begäran av A-aktieägarna, beslut att samtliga utestående A-aktier med 10 röster per aktie skulle konverteras till B-aktier med en röst per aktie. Omregistreringen genomfördes den 28 december 1999. Härefter har samtliga utestående aktier samma röstetal och i övrigt samma rättigheter till bolagets tillgångar och resultat. Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång I tiden efter räkenskapsårets utgång har bolaget förvärvat ytterligare fem Internetrelaterade bolag nämligen Mogul AS, Numerica Taskon AS, WinHLP AS, Webstation Oy samt Datastrategi CTO AB. Förvärven har betalats med sammanlagt 3.754.000 nyemitterade aktier av serie B samt en kontantlikvid om 18.750 Tkr. Med dessa förvärv har Optosofkoncernen cirka 400 anställda och är representerad i fem länder: Sverige, Norge, Finland, England och Tyskland. Koncernen är därmed en av de allra största Internetaktörerna i Norden. Efter genomförda nyemissioner relaterade till dessa förvärv har bolaget 10.119.600 utestående aktier. Med stöd av bolagsstämmans beslut av bemyndigande har styrelsen härefter alltjämt utrymme att fatta beslut om nyemission av 1.109.120 aktier av serie B. Fakturering, resultat och finansiell ställning Koncernens nettoomsättning uppgick till 83,0 Mkr (38,4) vilket motsvarar en ökning med 116%, varav den organiska tillväxten uppgick till 54%. Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar och avskrivningar på övriga immateriella anläggningstillgångar blev -11,8 Mkr (-2,0) , vilket motsvarar en marginal om -14,1% (-5,2). I rörelseresultatet ingår en jämförelsestörande post om 1,5 Mkr avseende omstruktureringskostnader. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/25/20000225BIT00200/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/02/25/20000225BIT00200/bit0002.pdf Hela rapporten