Kommuniké från ordinarie bolagsstämma i Optosof AB (publ.) 2000-04-13

Kommuniké från ordinarie bolagsstämma i Optosof AB (publ.) 2000-04-13 Resultat VD, Jörn Lyseggen, presenterade 1999 års siffror och redovisade resultatet för koncernen vilket uppnådde en nettoomsättningsökning på 116 % jämfört med 1998. Nettoomsättningen ökade till 83,0 mkr, och resultatet efter finansiella poster försämrades till -21,6 mkr (-2,1 mkr). Ansvarsfrihet Styrelsen och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 1999. Val av styrelse Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Lars Save, Sven-Åke Bergkvist, Lennart Fernheden, och Hasse Boderos. Per Hallerby, Knut Helgesen samt Dag Sehlin nyvaldes. Som suppleant nyvaldes Bo Strandberg. Per Hallerby, f 1946, civilekonom, chef för Business Development, Partner Management and Supply Management inom Ericsson Radio Systems AB. Tidigare erfarenhet från flertalet VD-skap och ledande befattningar inom Bohlin & Strömberg Företagskonsult, TVPlus, Cintec Invest med flera. Är styrelsens ordförande i Projektstyrning AB och ledamot i bland annat PromaCom AB och NordReklam AB. Dag Sehlin, f 1945, civilekonom, professionell styrelseledamot och rådgivare i ett flertal bolag. Har bland annat varit vice VD och ställföreträdande koncernchef och CFO inom Svenska Postkoncernen. Har varit operativ nyckelperson under uppbyggnaden av OM gruppen med mera. Är idag bland annat Ordf. i Proact AB, O-liste noterat, aktiv inom PBK Outsourcing AB i Skanditek koncernen, ledamot i IFS AB noterat på O- listan, D Carnegie AB med flera bolag. Knut Helgesen, f 1965, civilekonom, direktör i Orkla Media A/S, ansvarig för koncernutveckling. Har innehaft ett flertal ledande funktioner inom Orkla Media bland annat koncern CFO. Är idag Ordförande och ledamot i ett antal icke noterade norska, svenska och engelska bolag, Bland dessa finns Mogul AS, eShop Scandinavia, Stroede Ralton och Four Seasons venture II A/S. Revisorer Omval av auktoriserad revisor Hans Jönsson och auktoriserad revisor Johan Fransson. Vinstdisposition Beslutades att inte lämna någon utdelning för 1999 samt att den ansamlande förlusten om -16 091 587 kronor överförs i ny räkning. Bemyndigande av styrelse att emittera aktier Ordinarie bolagsstämma bemyndigade styrelsen att vid behov emittera aktier, motsvarande högst 25 procent av kapitalet, för att under året genomföra eventuella förvärv och strukturaffärer eller anskaffa kapital. Bolagsordningsändringar Ordinarie bolagsstämma beslutade att ändra minimi- och maximigränsen för aktiekapitalet till 6 500 000 respektive 26 000 000 kronor samt att ändra verksamhetsföremålet. Därtill beslutades även om namnändring till Mogul.com Group AB. Övrigt Årsredovisning från 1999 kan rekvireras hos Optosof. Delårsrapporten lämnas den 24 augusti 2000. För ytterligare information, vänligen kontakta: VD, Jörn Lyseggen, tfn: 08-562 400 00, mobil: +47-906 544 80 E-post: jorn.lyseggen@hk.optosof.se Vice VD, Magdalena Bonde, tfn: 08-562 400 00, mobil: 0708-28 48 28 E-post: magdalena.bonde@hk.optosof.se Optosofkoncernen ska hjälpa innovativa företag att identifiera och utnyttja nya affärsmöjligheter med fokus på Internet, genom att utveckla och implementera, heltäckande IT-relaterade kommunikationslösningar och affärssystem. Bland uppdragsgivarna finns företag som Alcro-Beckers, Den norske Bank, D&B, Ericsson, Gjensidige NOR, Sense Communications, SkandiaBanken, SPP, TV4, Telia InfoMedia och Xerox. Koncernen, med dotterbolagen Clockwork Consulting AB, Clockwork AS, Optosof Sweden AB, Optosof Ltd, Optosof GmbH, Linewise AB, base8 AB, Freezone Hosting AB, Datastrategi AB, Mogul AS, Numerica Taskon AS, WinHLP AS, Webstation Oy och Punkt Edu AB (56 %), har idag närmare 400 anställda i Sverige, Norge, England, Finland och Tyskland. Företaget är noterat på SBI aktielista sedan juli 1997. Se vidare www.optosof.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT01230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/13/20000413BIT01230/bit0002.pdf