25 miljoner kronor till Optovent och OptoQ

25 miljoner kronor till Optovent och OptoQ Medicinteknikföretaget Optovent AB (publ) har tecknat ett avtal med Livförsäkrings AB Skandia. Avtalet ger ett tillskott på 10 miljoner kronor till Optovent och ytterligare 15 miljoner kronor till dotterbolaget OptoQ. Avtalet består av två delar. Den ena är en överlåtelse av en del av Optovents aktier i dotterbolaget OptoQ uppgående till ett belopp av 10 miljoner kronor. I avtalets andra del har de båda företagen kommit överens om att genomföra en, av Skandia garanterad, nyemission i OptoQ som tillför företaget 15 miljoner kronor. Efter överlåtelse och nyemission uppgår Optovents ägande i OptoQ till cirka 56 procent. Optovent genomför försäljningen för att kunna fokusera på sin egen kärnverksamhet. Affären ovan genomförs till en värdering av OptoQ om 100 miljoner kronor före emissionslikvid. I och med avtalet kallar Optovent och Skandia till en extra bolagsstämma för att besluta om nyemissionen. Nu har vi funnit en lösning med Skandia som innebär att Optovent kan fortsätta att driva och expandera verksamheten i OptoQ och ta bolaget från forskning till produktlansering, säger Christer Jacobsson, VD och koncernchef för Optovent. Optovent kommer som majoritetsägare i OptoQ fortsätta att driva utvecklingsarbetet med icke-invasiva mätmetoder för hemoglobin. För mer information, kontakta: Christer Jacobsson, VD och koncernchef, Optovent Telefon: 08-564 808 93 eller mobil: 070-535 88 93 E-post: christer.jacobsson@optovent.se Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. Optovent RtRtm Fiber Optisk Respirometri (FORE) ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid och larm vid andningsstillestånd. Teknologin har många användningsområden som post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin samt hjärt- och lungdiagnostik i samband med arbets-EKG.Optovents. Moderbolaget Optovent AB:s aktier handlas på OM Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/14/20010914BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/14/20010914BIT00540/bit0001.pdf