Blodprov utan nålstick kan bli verklighet

Blodprov utan nålstick kan bli verklighet OptoQ, ett dotterbolag till börsnoterade Optovent, har genomfört laboratorieförsök som bekräftar att företagets teknologi kan göra det möjligt att mäta hemoglobin utan att sticka hål på fingret. -Testerna har fungerat bättre än vi förväntat oss. Detta är ett stort framsteg för oss, säger Ingvar Pettersson, VD för OptoQ. Medicinteknikbolaget OptoQ har under sju månader genomfört teoretiska och praktiska laboratoriestudier av sin patenterade teknologi som resulterat i mycket goda mätresultat. Resultaten kan nu verifiera att teknologin och mättekniker fungerar. -Det går att mäta hemoglobin i cirkulerande blod, och nästa steg är att testa våra mätmetoder på patienter och fortsätta studier kring hur mätningar ska fungera i klinisk rutinanvändning, säger Ingvar Pettersson. OptoQ är ett dotterbolag till Optovent, och har till syfte att bedriva utveckling en patenterad teknologi för icke-invasiv Hb(hemoglobin)- mätning, vilket betyder blodprovstagning utan nålstick. Idag genomförs tusentals blodprov varje dag enbart i Sverige. Hb-mätning utan nålstick skulle innebära mindre obehag och smärta för patienten, mindre risk för överföring av smittsamma blodsjukdomar och öka kostnadseffektiviteten för sjukvården. Resultaten från OptoQ visar att metoden för att mäta hemoglobin är reproducerbar och att mätningarna visar mycket liten variation vid upprepade laboratorietester. OptoQ:s mätmetod har verifierats genom att jämföra resultaten med befintliga blodprovsmätningar som används på sjukhus idag. -Resultaten bekräftar att vi har funnit en optisk mätmetod som med hjälp av ljus kan mäta hemoglobin. Testerna har fungerat bättre än vi förväntat oss, säger Ingvar Pettersson. Beskedet är en viktig milstolpe för OptoQ:s fortsatta verksamhet. Nu fortsätter vi att arbeta med ytterligare studier på såväl patienter som i våra laboratorier. Det finns för närvarande inte något instrument för Hb-mätning kommersiellt tillgängligt i världen som mäter ett blodprov utan att ett stick i fingret behöver göras. OptoQ:s målsättning är att bli först i världen med en metod som kan underlätta för både patienter och sjukvården. För mer information se www.optovent.se eller kontakta: Peter Benson, VD för Optovent, mobil: 070-669 11 00 eller Ingvar Pettersson, VD för OptoQ, telefon: 08-564 808 90 eller mobil: 070-635 35 41. Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt innovationsföretag som utvecklar och marknadsför system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. Optovent RtRtm Fiber Optisk Respirometri (FORE) ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid och larm vid andningsstillestånd. Teknologin har många användningsområden som post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin och hjärt- och lungdiagnostik i samband med arbets-EKG. För bild på den nya mätapparaten, kontakta Gabriella Finnborg, presskontakt PRAT Finnborg, telefon: 08-545 67 335 eller epost: gabriella.finnborg@prat.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00590/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00590/bit0001.jpg