Delårsrapport 1 januari- 30 juni 2001: Goda utsikter för Optovent

Delårsrapport 1 januari- 30 juni 2001: Goda utsikter för Optovent Medicinteknikföretaget Optovent redovisar i sin delårsrapport en ökning av rörelseintäkter på 223 procent jämfört med samma period förra året. En av de viktigaste händelserna är framstegen för Optovents dotterbolag OptoQ i sin utveckling av en metod att mäta hemoglobinvärde utan nålstick på människa. I arbetet med att utveckla en metod att mäta hemoglobinvärdet utan nålstick har Optovents dotterbolag, OptoQ, visat att mätmetoden som fungerat väl i laboratorieförsök, nu även uppvisar goda resultat vad avser möjligheten att mäta på ett enkelt och reproducerbart sätt på människa. OptoQ har lämnat in en patentansökan som skyddar uppfinningen. Därmed har OptoQ nått den viktigaste milstolpen i utvecklingen av en metod för hemoglobinmätning utan nålstick på människa. Optovent har under perioden haft god försäljningsutveckling och de viktigaste bidragen till detta är: · Första ordern från USA värd omkring SEK 100 000. · Nordisk distributionsavtal med GE Medical System Information Technologies i marknadssegmentet Arbets-EKG. · Genombrottsorder i marknadssegmentet för pulsoximetri (världsmarknad 7 miljarder SEK) från Östergötlands läns landsting. Avtalet är värt cirka 400 000 kr på två år. · Distributionsavtal i Danmark. · Lansering av trådlöst larm till kombinationsinstrumentet Respons. - Både den goda försäljningsutvecklingen och utvecklingen inom OptoQ samt genombrottsordern i USA är mycket glädjande, säger Christer Jacobsson, VD Optovent. Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till 2 626 TSEK, en ökning med 223 procent jämfört med föregående år (812 TSEK). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -8 889 TSEK (-8 928 TSEK). Moderbolaget Optovent AB uppvisade ett resultat efter finansiella poster om -6 491 TSEK (-6 305 TSEK). För mer information, kontakta: Christer Jacobsson, VD Optovent, Tel: 08-564 808 93 eller mobil: 070-535 88 93 E-post: christer.jacobsson@optovent.se Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. Optovent RtRtm Fiber Optisk Respirometri (FORE) ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid och larm vid andningsstillestånd. Teknologin har många användningsområden som post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin samt hjärt- och lungdiagnostik i samband med arbets-EKG.Optovents. Moderbolaget Optovent AB:s aktier handlas på OM Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01350/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01350/bit0002.pdf