Delårsrapport 1 januari-30 juni 2001

DELÅRSRAPPORT 1 januari-30 juni 2001 Optoventkoncernen Optovent AB (publ) är ett medicintekniskt företag, vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra innovativa system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning och diagnostik. Optovents RtR® FORE- teknologi möjliggör övervakning av andningsfrekvens i realtid och larmar vid kliniskt utvalda situationer, exempelvis andningsstillestånd. Det första systemet testlanserades under 1999 och efterföljdes i juni 2000 av två nya system, Reneetm, en vidareutveckling av RR 9700, och Responstm, vilket kombinerar andningsövervakning med pulsoximetri. Under år 2000 har även diagnostiska applikationer utvecklats. Moderbolaget Optovent AB:s aktier handlas på OM Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. Optoventgruppen består av, förutom moderbolaget, dotterbolagen OptoQ AB i Linköping, Optovent Inc., USA och Optovent Management AB. VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET · Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till 2 626 TSEK, en ökning med 223 % jämfört med föregående år (812 TSEK). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -8 889 TSEK (-8 928 TSEK). Moderbolaget Optovent AB uppvisade ett resultat efter finansiella poster om -6 491 TSEK (-6 305 TSEK). · Optovents dotterbolag, OptoQ AB, med verksamhet i Linköping, som under kvartal 1, 2001 kunde bekräfta att bolagets unika idé för att mäta hemoglobin icke invasivt fungerar väl i bänkförsök, har genom ytterligare forskningsarbete även funnit ett enkelt och reproducerbart sätt att mäta på människa. Mätmetoden är enkel, robust och icke invasiv. Den går därför att kombinera med andra icke invasiva, patientnära metoder för klinisk diagnostik. OptoQ har lämnat in en patentansökan, som skyddar uppfinningen och som ytterligare kommer att förstärka bolagets skydd för sin framtida metod att mäta hemoglobin på ett icke invasivt sätt. · · Ett tvåårigt leveransavtal undertecknades i juni med Östergötland läns landsting värt ca SEK 400 000 under en tvåårsperiod. Avtalet gäller leverans av instrumentet Respons som kombinerar företagets egen FORE teknologi med pulsoximetri. Avtalet kan komma att förlängas med ett år. Detta var den första ordern i marknadsseg-mentet pulsoximetri (världsmarknad 7 miljarder kronor) och den vanns i konkurrens med 11 företag vilket visar att kombinationen pulsoximteri och andningsfrekvensmätning är en stor konkurrens-fördel. Företaget deltager för närvarande i två andra upphandlingar av pulsoximetrar. · Under maj undertecknades ett exklusivt distributionsavtal med Kivex A/S för den danska marknaden. En första order värd SEK 65.000 erhölls i juni. · Under april lanserades ett trådlöst larm som kopplas till Optovents monitoreringsutrustning vilket möjliggör adekvat övervakning av patienter även på mindre personalintensiva vårdavdelningar. Detta gör att patienter som kräver smärtlindring (smärtlindande medicin kan påverka andningen) kan överföras till vanlig vårdavdelning tidigare än idag vilket betyder kostnadsbesparingar för sjukvården. Första ordern erhölls i juni. · Under maj tillträdde Christer Jacobsson som VD och koncernchef då han efterträdde Peter Benson som sitter kvar i styrelsen för Optovent och OptoQ. · I samband med ordinarie bolagsstämma i april omvaldes Staffan Persson, Peter Benson, Lars Jeppsson och Claes Rymond som medlemmar i Optovent styrelse. Tommy Jacobson valdes som ny medlem av styrelsen. Ny ordförande för styrelsen är Staffan Persson. · Optovent tecknade i mars ett femårigt samarbetsavtal med GE Medical Systems Information Technologies i Norden. Avtalet är exklusivt och avser arbets-EKG, det nya användningsområde för Optovents teknologi som lanserades under hösten föregående år. GE Medical Systems är ett av världens största medicintekniska företag. Den första ordern värd knappt 200 000 levererades i april. · I början av februari fick Optovent den amerikanska myndigheten FDA:s marknadsföringstillstånd för produkterna Respons och Renee. Den första ordern, värd knappt 100 000 kr, erhölls i april från Christiana Care, ett av de största privata sjukhusen i USA. · Under december 2000 genomförde Optovent en nyemission med företräde för existerande aktieägare. Sammanlagt tecknades 5 625 av serie A och 668 247 aktier av serie B. Bolaget tillfördes under januari månad ca 8,5 MSEK efter avdrag för emissionskostnader. Ägarbilden i Optovent har förändrats efter emissionen. Nya stora ägare är Quesada AB med drygt 10 % av kapitalet och Stena Sessan AB med 4 %. Som tidigare är Staffan Persson med bolag största ägare med 11,8 %. Ekonomisk information Frågor om innehållet i rapporten kan ställas till VD Christer Jacobsson, tfn 08-564 808 93. Nästa rapport, delårsrapporten för perioden januari-september, publiceras den 23 oktober 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01380/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT01380/bit0001.pdf Hela rapporten