Delårsrapport januari - mars 2002

Delårsrapport januari - mars 2002 Optoventkoncernen Optovent AB (publ) är ett medicintekniskt företag, vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra innovativa system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning och diagnostik. Optovents RtR® FORE- teknologi möjliggör övervakning av andningsfrekvens i realtid och larmar vid kliniskt utvalda situationer, exempelvis andningsstillestånd. Det första systemet testlanserades under 1999 och efterföljdes i juni 2000 av två nya system, Reneetm, en vidareutveckling av RR 9700, och Responstm, vilket kombinerar andningsövervakning med pulsoximetri. Under år 2000 har även diagnostiska applikationer utvecklats. Moderbolaget Optovent AB:s aktier handlas på OM Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. Optoventgruppen består av, förutom moderbolaget, dotterbolagen OptoQ AB i Linköping, Optovent Inc., USA och Optovent Management AB. OPTOVENTKONCERNENS RESULTAT UNDER PERIODEN Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till TSEK 503 (TSEK 1 241) och resultatet efter finansiella poster uppgick till TSEK -3 301 (TSEK -4 261). Moderbolaget Optovent AB redovisade ett resultat efter finansiella poster om TSEK -2 159 (TSEK -2 920). Trots minskad försäljning har resultatet förbättrats väsentligt i både moderbolag och koncern till följd av infört åtgärdsprogram. Försäljningsminskningen beror på att bearbetningen av nya marknadssegment, vilken startade under december 2001, inte hunnit ge resultat samt att försäljningen under motsvarande period föregående år i hög grad utgjordes av införsäljning till nya distributörer. INVESTERING OCH FINANSIELL STÄLLNING Under perioden gjordes investeringar i anläggningstillgångar motsvarande TSEK 2 415 (TSEK 1 163). Vid periodens utgång uppgick koncernens likvida medel till TSEK 15 501 (TSEK 11 166), varav TSEK 14 404 är hänförligt till OptoQ AB. Parallellt med utvecklingen av Optoventkoncernen arbetar styrelsen med att hitta en industriell partner åt dotterbolaget OptoQ. Resultaten från studier genomförda under december 2001 gör att styrelsen bedömer att möjligheten till en sådan affär har ökat avsevärt. Dessutom utvärderar styrelsen andra affärsmöjligheter för Optoventkoncernen som exempelvis industriellt partnerskap för Optovents rörelse och/eller USA-marknaden. VIKTIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN q I januari tecknades ett samarbetsavtal med Boost AB inom framförallt segmentet KOL (Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom) och arbets- EKG. Boost bearbetar ca 500 vårdcentraler och andra primärvårdsinrättningar som finns i Sverige. q I mars tecknades ett nordiskt distributionsavtal med GE Medical Systems Accessories för marknadssegmenten kardiologi och radiologi. Detta avtal ersätter det tidigare avtalet med GE Medical Systems Information Technologies. GEMS Accessories säljer tillbehör till GE- koncernens utrustningar för radiologi och kardiologi. q Under kvartal 1 har ett åtgärdsprogram innehållande perso nalnedskärningar och andra kostnadsbesparingar genomförts. Förändringarna kommer att få full effekt från kvartal 2 och på helåret betyder det en besparing om SEK 7.7 miljoner. Besparingarna sker i första hand på administration och externa konsulter. q Under mars startade Optovent marknadsföring i England via PMS Instruments Ltd inom marknadssegmentet KOL och arbets-EKG. q OptoQ har genom utökade tester och analyser tagit ytterligare steg mot en kommersialisering av sin teknologi for non-invasiv hemoglobinmätning. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01210/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01210/wkr0002.pdf Hela Rapporten