Optimism på Optovents bolagsstämma

Optimism på Optovents bolagsstämma Vid gårdagens bolagsstämma i Optovent presenterade VD Peter Benson: · Premiärorder från USA · Fortsatt positiv försäljning · Första leverans till GE Medical Systems Information Technologies · Ny företagsledning · Dotterbolag OptoQ in i ny fas - Vi har under det gångna året tagit flera betydelsefulla steg i kommersialiseringsprocessen för att etablera Optovent på marknaden och nu vi ser en långsiktig och positiv utveckling framför oss, säger Peter Benson VD för Optovent AB. Första order från USA Optovent har under april fått sin första order värd omkring 100 000 kr från Christiana Care, ett av de största privatsjukhusen i USA. Den första viktiga ordern kom drygt en månad efter att Optovent fått klartecken från FDA (Food and Drug Administration) att marknadsföra sina produkter för patientövervakning, Respons och Renee, på den amerikanska marknaden. Distributionsavtalet med GE Medical Systems Information Technologies i Norden har resulterat i en första leverans värd runt 200 000 kr. Avtalet är femårigt och gäller inom marknadssegmentet arbets-EKG, ett nytt område inom hjärtsjukvård. Förändringar i styrelse och ledning Vid bolagsstämman omvaldes Staffan Persson, Peter Benson, Claes Rymond, och Lars Jeppsson till styrelsen. Till ny ledamot i styrelsen valdes Tommy Jacobsson, VD i Quesada AB. Vid det efterföljande styrelsemötet valdes Staffan Persson till styrelseordförande i Optovent. VD-byte den 1 maj i år då Christer Jacobsson, idag vice VD i Optovent, tillträder som ny VD i bolaget. Sittande VD, Peter Benson, återgår till sin tidigare roll med att arbeta i styrelsen. - Vi är mycket nöjda med att Christer Jacobsson, med sin gedigna branscherfarenhet och marknadskompetens, tillträder som ny VD i Optovent. Han kommer att se till att företaget fortsätter att växa och utvecklas i den takt som krävs, säger Peter Benson. Ny ekonomichef i Optovent blir Annika Åkerlund som närmast kommer från management-konsultbolaget Cap Gemini Ernst & Young. Söker partner för OptoQ Peter Benson meddelade dessutom att processen med att söka en ny industriell partner för Optovents dotterbolag, OptoQ, har inletts under april. Lyckade laboratorieförsök under första kvartalet i år har visat att bolagets teknologi kan göra det möjligt att mäta hemoglobin i cirkulerande blod. - Målsättningen är nu att säkra bolagets långsiktiga utveckling och tillvarata den stora potential som OptoQ har, säger Peter Benson. För mer information, se www.optovent.se eller kontakta: Peter Benson, VD Optovent, mobil: 070-669 11 00 eller Christer Jacobsson, vice VD Optovent, telefon: 08-564 808 90 eller mobil 070-535 88 93 Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. Optovent RtRtm Fiber Optisk Respirometri (FORE) ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid och larm vid andningsstillestånd. Teknologin har många användningsområden som post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin samt hjärt- och lungdiagnostik i samband med arbets-EKG. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00220/bit0001.pdf