• OPTOVENT/

Optovent rapporterar stora framsteg i utvecklingen av noninvasiv mätning av hemoglobin vid bolagsstämma Vid gårdagens bolagsstämma i Optovent AB rapporterade företagets VD Christer Jacobsson bland annat att dotterbolaget OptoQ tagit ytterligare steg i utvecklingen av en kommersiell tillämpning av företagets teknologi för non-invasiv mätning av hemoglobin i blodet. - Marknaden finns där och produkt- och affärsstrategierna är klara, nu väntar vi bara på positiva besked från utvecklingsgruppen, säger Christer Jacobsson. Flera stora företag utvärderar Optovents teknologi för andningsövervakning, FORE Företag som tillhör världens största inom patientövervakning utvärderar för närvarande Optovents teknologi och beräknas fatta beslut under året. Om man bestämmer sig för att använda FORE i sina utrustningar betyder det att de första leveranserna kan komma igång redan i år. Försäljningspotentialen på två års sikt om kontrakt skrivs i år är drygt 20 miljoner SEK per år. På väg in i USA Optovent har börjat etablera sig i USA och för närvarande använder flera sjukhus bolagets produkter och fler väntar på att sätta igång. Förhandlingar med potentiell partner pågår för närvarande. Stort intresse i nytt marknadssegment Optovents produkt Respons röner stort intresse i marknadssegmentet Evaluering av patienter med Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom. Företagets produkt är den enda på marknaden som i ett handhållet instrument mäter de viktiga parametrar som behövs för att utvärdera en KOL-patients arbetskapacitet. Ny styrelse Vid bolagsstämman omvaldes Staffan Persson, Peter Benson, Lars Jeppsson och Tommy Jacobson som medlemmar i Optovents styrelse. Optovent AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget har utvecklat en patenterad teknologi för andningsövervakning. Optovent RtR® Fiber Optisk Respirometri (FORE) ingår i olika system för övervakning av patienters andningsmönster i realtid. Teknologin har många användningsområden inom post-operativ vård, dagkirurgi, transportmedicin samt hjärt- och lungdiagnostik. Moderbolaget Optovent AB:s aktier handlas på OM Stockholmsbörsens lista Nya Marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT01700/wkr0002.pdf