400/100/25: Opus Groups nya strategiska femårsplan

Idag presenterar Opus Group en ny strategisk femårsplan för tillväxt, med målsättningen att öka omsättningen från 200 miljoner USD till 400 miljoner USD, öka EBITDA från 40 miljoner USD till 100 miljoner USD och öka EBITDA-marginalen från 20 % till 25 %.

Opus Group, ett av världens ledande bilprovningsföretag, presenterar sin strategiska femårsplan för tillväxt vid en presskonferens klockan 10.00 idag i Stockholm. Samtidigt kommer Opus Group presentera sin nya organisation. Företaget planerar att expandera i Europa, Latinamerika och i USA samt resten av världen för att fördubbla omsättningen till 2021.

Tillväxten på etablerade marknader väntas i första hand ske genom intäkter från utrustning för avgaskontroll på den amerikanska marknaden genom affärsmodellen EaaS, samt lanseringen av de nya teknikerna Remote Assisted Programming (RAP Service) och FASTLIGN®. Företaget räknar med att intäkterna från bilprovningsverksamheten i Sverige och USA ligger kvar på samma nivåer med goda EBITDA-marginaler.

Globalt sett räknar företaget med betydande tillväxt från bilprovningsverksamheten i låg- och medelinkomstländer. År 2021 beräknas Opus Groups intäkter att uppgå till 185 miljoner USD i USA, 120 miljoner USD i Europa, 50 miljoner USD i Latinamerika och 45 miljoner USD främst i Asien.

För att stötta tillväxtplanen stärker Opus Group sin ledningsgrupp och organisation. Ledningsgruppen går från fyra till åtta medlemmar och kommer att bestå av: VD, CFO, CTO, VP Strategic Business Development, Director of Corporate Communications and IR och områdescheferna för Europa, Latinamerika, USA och resten av världen.

Mölndal 14 februari 2017

Om Opus Group

Opus Group är ett ledande innovativt teknologifokuserat tillväxtföretag på bilprovningsmarknaden. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom IT, utsläppskontroller och fordonsdatakommunikation. Koncernen hade en omsättning på 1 697 MSEK under 2016 med ett starkt kassaflöde och god lönsamhet i rörelsen. Opus Group har över 1 600 anställda med huvudkontor i Mölndal i närheten av Göteborg och 25 regionala kontor, 20 i USA och de övriga i Stockholm, Peru, Chile, Mexiko och Pakistan. Opus Group har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.