Delårsrapport jan - sept 2012

Stark organisk tillväxt i tredje kvartalet och slutfört förvärv av en tredjedel av Bilprovningen

Jan – september 2012

Delårsperiod (januari – september 2012)

• Omsättningen uppgick till 292,4 MSEK (168,2), en omsättningstillväxt om 73,8 procent och negativ organiskt tillväxt om -1,6 procent för koncernen
    • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 24,3 MSEK (26,0), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 8,3 procent (15,4)
    • EBITDA inkluderar engångskostnader om ca 6,6 MSEK (0) för förvärvsrelaterade kostnader för Bilprovningen samt uppstartskostnader för nya program i Nordamerika
    • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 24,4 MSEK (20,0)
    • Resultat efter skatt uppgick till 3,8 MSEK (0,5)
    • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,02 kronor (0,00)

Rapportperiod (juli – september 2012)

• Omsättningen uppgick till 103,5 MSEK (49,0), en omsättningstillväxt om 111,2 procent och organiskt tillväxt om 24,0 procent för koncernen
      • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 12,2 MSEK (8,5), vilket motsvarar en EBITDA marginal om 11,8 procent (17,3)
      • EBITDA inkluderar engångskostnader om ca 2,8 MSEK (0) för förvärvsrelaterade kostnader för Bilprovningen
      • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 10,2 MSEK (4,6)
      • Resultat efter skatt uppgick till 0,2 MSEK (0,5)
      • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,00 kronor (0,00)

Opus Group AB (publ), (org nr 556390-6063)
      Bäckstensgatan 11D
      SE-431 49 Mölndal, Sverige
      E-post: info@opus.se
      www.opus.se

För eventuella frågor om delårsrapporten kontakta Magnus Greko, VD och koncernchef, +46 31 748 34 91 eller Peter Stenström, Investor Relations, +46 31 748 34 93..

Opus Group bedriver bilprovningsprogram samt utvecklar, producerar och säljer utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Opus Bilprovning bedriver bilprovning med 70 besiktningsstationer i Sverige. Opus Groups dotterbolag Systech bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru. Opus Groups dotterbolag ESP är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment, Opus Bima och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Group skrev i juli 2012 på ett avtal med Bilprovningen om att förvärva en tredjedel av Bilprovningens verksamhet. Opus Groups omsättning 2011 uppgick till ca 232 MSEK. Proforma uppgick omsättningen till ca 953 MSEK under 2011. Opus Groups aktier är listade på Nasdaq OMX First North Premier.