J&B Maskinteknik förvärvar verksamheten i Alfa Maskinteknik

Opus Prodox AB (publ) meddelar idag att bolagets helägda dotterbolag, J&B Maskinteknik AB, har tecknat avtal om att förvärva verksamheten i Alfa Maskinteknik AB.

Alfa Maskintekniks verksamhet omfattar montering, service och ackrediterad kalibrering av bromsprovare, med tillbehör, på den svenska marknaden. I samband med förvärvet övertar J&B befintliga serviceavtal, kundstock, lager och inventarier mm. Stig Albertsson, grundare och ägare till Alfa Maskinteknik, följer med verksamheten och kommer att fortsätta att arbeta för J&B framöver.

Förvärvet är ett led i Opus strategi att öka serviceverksamheten och tillför J&B nya kunder som nu kan erbjudas en större service organisation med bredare verksamhet och bättre geografisk täckning. Verksamheten omsätter på årsbasis cirka 3 MSEK med god lönsamhet. Köpeskillningen, som finansieras genom befintlig kassa, offentliggörs inte enligt avtalmellan parterna. Förvärvet förväntas att slutföras under mars månad 2012.

– J&B har samarbetat med Alfa Maskinteknik under flera år och det är med stor glädje vi nu gemensamt har lyckats fått till den här affären, som vi tror kommer att bli mycket bra för både J&Bs och Alfas kunder, säger John-Anders Hansson, VD för J&B Maskinteknik AB.

J&B utför installation, service, reparation och ackrediterad kalibrering av olika verkstadsutrustningar för verkstäder och bilprovningsstationer i Sverige med 18 servicetekniker fördelade över Sverige .

Denna press info finns på engelska på www.opus.se.

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB