Kommuniké från årsstämma 2013

Den 23 maj 2013 avhölls årsstämma i Opus Group AB (publ), org. nr. 556390-6063.

• Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, fastställdes.
• Det beslutades om en utdelning om 0,02 kr per aktie. Avstämningsdag för utdelning inträffar den 28 maj 2013. Utbetalning kommer ske den 31 maj 2013 genom Euroclear Sweden AB.
• Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2012.
• Ersättning till styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, utgå med 350 000 kr till styrelsens ordförande och med 140 000 kr till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna som inte är anställda i bolaget. Ersättningsnivån har stigit jämfört med föregående år. Valberedningen har gjort bedömningen att ersättningen till styrelsen ligger på en lämplig nivå genom att jämföra med andra OMX Small Cap bolag, där Opus Groups tidigare arvoden var lägre.
• Årsstämman beslutade vidare att arvode för arbetet i revisionsutskottet ska utgå med 70 000 kr att fördelas bland ledamöterna enligt styrelsens beslut.
• Styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma bestå av:
• Göran Nordlund, ordförande (omval)
• Lothar Geilen (omval)
• Eva-Lotta Kraft (omval)
• Jan-Åke Jonsson (omval), samt
• Anders Lönnqvist (omval)

Vidare beslutade årsstämman att välja det registrerade revisionsbolaget Deloitte AB till revisor, med auktoriserade revisorn Harald Jagner som huvudansvarig revisor, för en period fram till utgången av årsstämman 2013.

• Valberedningens förslag till instruktion för nästkommande valberedning godkändes.
• Ersättning till ledande befattningshavare skall utgå enligt styrelsens förslag till riktlinjer.
• Styrelsen bemyndigades att, i enlighet med styrelsens förslag, för tiden intill nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier motsvarande högst 10 procent av befintligt aktiekapital.
• Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en nyemission av 5 500 000 teckningsoptioner, att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, riktas till Opus Bima AB, ett helägt dotterbolag och med villkor att teckningsoptionerna, enligt föreslagna villkor, skall överlåtas till anställda och andra nyckelarbetare i koncernen. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa ett långsiktigt engagemang hos de anställda, vilket kan förväntas öka intresset för verksamheten och resultatutvecklingen i bolaget.

I sitt anförande redovisade bolagets VD och koncernchef Magnus Greko, dels bolagets utveckling under räkenskapsåret 2012 samt väsentliga händelser under samma period men lämnade också en redovisning av bolagets utveckling under första kvartalet 2013 samt väsentliga händelser under samma period.

Protokoll fört vid stämman publiceras på Opus Groups hemsida inom två veckor där även övrigt material från årsstämman finns tillgängligt.

Göteborg 24 maj 2013

Göran Nordlund
Styrelsens ordförande

Opus Groups Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
Krokslätts parkgata 4
431 24 Mölndal

Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustningsteknologi. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Groups dotterbolag Systech bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru. Opus Groups dotterbolag ESP är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2012 uppgick till ca 469 MSEK. Opus Groups aktier är listade på Nasdaq OMX First North Premier.