Opus förvärvar AutoEnginuity

Den 2 januari 2020 förvärvade Drew Technologies, Inc., som ingår i Opus IVS-division, USA-baserade AutoEnginuity, LLC för en köpeskilling om cirka 20 MUSD (cirka 187 MSEK) på kassa- och skuldfri basis. Alla villkor för genomförande av förvärvet av AutoEnginuity har uppfyllts.

Bakgrund och skäl till förvärvet
AutoEnginuity, grundat 2003 och med huvudkontor i Mesa, Arizona, är ledande på marknaden för avancerad diagnostikprogramvara för bilmärken och bilmodeller på fordonseftermarknaden. I och med förvärvet kommer Opus IVS-bolag tillsammans att betjäna en befintlig kundbas på 50 000 bilverkstäder globalt med marknadsledande fordonsdiagnostik och fordonskommunikation, vilket ligger i linje med trenden gentemot ökande digitalisering och automatisering av fordon.

• Drew Technologies, Inc. (Drew Tech) har förvärvat AutoEnginuity, LLC till en köpeskilling om cirka 20 MUSD (cirka 187 MSEK) på kassa- och skuldfri basis. Drew Tech betalade 10 MUSD i samband med förvärvet och kommer att göra ytterligare betalningar på 5 MUSD år 2021 och 5 MUSD år 2022.
  • Ytterligare belopp kan komma att betalas under de kommande fem åren beroende på hur AutoEnginuitys verksamhet presterar.
  • Genom förvärvet blir AutoEnginuity ett dotterbolag till Drew Tech, som drivs under Opus IVS-division. Ledningen i AutoEnginuity har skrivit under fleråriga anställningsavtal och all personal förväntas fortsätta arbeta under Opus ägande.
  • AutoEnginuity är ledande inom avancerad fordonsdiagnostik för eftermarknaden och täcker 56 fordonsmärken, inklusive alla väsentliga amerikanska, europeiska och asiatiska bilmärken.
  • AutoEnginuitys breda täckning av bilmärken och bilmodeller samt deras fordonsdiagnostiska djup ger en intressant tillväxtpotential för Opus IVS.
  • År 2019 hade AutoEnginuity intäkter på cirka 4 miljoner USD (cirka 37 MSEK) med EBITDA (justerat för engångsposter) på cirka 2,3 MUSD (cirka 22 MSEK).
  • Under 2020 beräknas förvärvet av AutoEnginuity öka Opus EBITA med >5%. Kassaflödet 2020 påverkas negativt med cirka 70 MSEK.
  • Den första betalningen om 10 MUSD (cirka 93 MSEK) finansieras ur Opus befintliga kassa.
  • Detta förvärv innebär att det totala antalet Opus IVS-kontor uppgår till sju stycken, lokaliserade i New York, Michigan, Kalifornien, North Carolina och Arizona i USA, samt i Storbritannien och Australien.

”Vi är nöjda med förvärvet av AutoEnginuity på grund av deras globala position som leverantör av avancerad fordonsdiagnostik för ett betydande antal bilmärken, och deras mjukvara som är den mest använda för att scanna krockskadade fordon på den amerikanska marknaden. Detta passar mycket väl ihop med våra befintliga produkter och tjänster inom IVS-divisionen. Med utgångspunkt i Autologics diagnostikteknologi och supporttjänster främst för europeiska bilmärken, kan Opus IVS nu utöka sitt sortiment av produkter och tjänster för att täcka alla bilvarumärken på den globala marknaden, säger Lothar Geilen, CEO på Opus. ”Jag välkomnar varmt de anställda på AutoEnginuity och ser fram emot att de blir en del av Opus-familjen, fortsätter Geilen.

”När Opus IVS nu fortsätter att utöka sina produkter och täckning av bilmodeller på nya marknader, kommer köpet av AutoEnginuity att möjliggöra stöd för ännu fler fordonsmodeller och stöd för fler diagnostiska plattformar. Genom att addera AutoEnginuitys bredd inom diagnostik till vår DrivePro-plattform, får Opus IVS reparationskunder bättre möjligheter i sitt arbete. Genom att utnyttja AutoEnginuitys diagnostiska bredd kommer vi att stärka DriveCrash-plattformen som en teknikledare inom krockskadereparationer i USA”, säger Brian Herron, President, Opus IVS.

För mer information om AutoEnginuity besök www.autoenginuity.com; för Opus besök www.opus.global; och för Opus IVS besök www.opusivs.com.

Detta förvärv förändrar inte styrelsens uttalande angående det offentliga erbjudandet från Ograi/Searchlight, som tillkännagavs den 20 december, 2019.

Göteborg, 3 januari 2020,

Denna information är sådan som Opus Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 3 januari 2020 kl. 08:00 CET.

Lothar Geilen, VD och koncernchef
E-post: lothar.geilen@opus.se

Helene Carlson, Director of Corporate Communications & Investor Relations
E-post: helene.carlson@opus.se

Om Opus
Opus är ett teknologidrivet tillväxtföretag på marknaderna för vehicle inspection och intelligent vehicle support. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom utsläpps- och säkerhetskontroller samt support av avancerade fordon. Koncernen hade en omsättning på cirka 2,5 miljarder SEK under 2018 med ett stabilt rörelseresultat och kassaflöde. Opus målsättning är att nå en årlig omsättningstillväxt om 5-10 procent, genom organisk och förvärvsrelaterad tillväxt baserad på en 3-års CAGR, och en EBITA-marginal om 15 procent. Den huvudsakliga tillväxten beräknas komma från expansionen av bilprovningsverksamheten, med huvudfokus på de latinamerikanska och asiatiska marknaderna, samt från expansionen av verksamheten för intelligent support av avancerade fordon. Opus har cirka 2 600 anställda med huvudkontor i Göteborg i Sverige och 34 regionala kontor, varav 24 i USA och de övriga i Sverige, Argentina, Chile, Mexiko, Peru, Pakistan, Storbritannien, Spanien och Australien. Opus har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.