Opus Group förvärvar en betydande del av Bilprovningen

Det svenska bilprovningsföretaget Opus Group AB (publ) har tecknat ett avtal om att förvärva 70 besiktningsstationer från Bilprovningen. Köpeskillingen uppgår till 375 miljoner SEK och förvärvet beräknas slutföras under fjärde kvartalet 2012.

Sammanfattning

• Opus Group har tecknat avtal om att förvärva ett dotterbolag från Bilprovningen (”Förvärvet”) som består av 70 besiktningsstationer med geografiskt fokus på Stockholm, Mälardalen och norrut motsvarande ca en tredjedel av Bilprovningens omsättning 2011.
  • Förvärvet ger Opus Group en stor marknadsandel inom bilprovning i Sverige, vilket ger en stark plattform för framtida expansion, både i Sverige och internationellt.
  • Opus Groups beräknade sammanlagda omsättning ökar historiskt till ca 960 MSEK baserat på räkenskapsåret 2011, inklusive det under 2012 förvärvade amerikanska företaget ESP Inc. och Förvärvet av besiktningsstationer från Bilprovningen. Det beräknade sammanlagda historiska rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) för 2011 för den nya koncernen uppgår till ca 140 MSEK. Förvärvet förväntas ha en betydande positiv effekt på nettoresultatet 2013.
  • Köpeskillingen uppgår till 375 MSEK inklusive en kassa på ca 20 MSEK och ett estimerat uppbyggt eget kapital om 35
  • MSEK mellan den 1 maj, 2012 och tillträdesdagen.
  • Förvärvet avses att finansieras genom ett banklån om 175 MSEK, en säljarrevers om ca 170 MSEK och en företrädesemission
  • om 50 MSEK (”Företrädesemissionen”).
  • Aktieägare som representerar 51 procent av aktierna i Opus Group har uttryckt sin avsikt att teckna sina andelar (pro rata) och att garantera ytterligare 42 procent av Företrädesemissionen, således totalt 93 procent.

”Vi är mycket glada att vi valts som köpare av en betydande del av Bilprovningen, som är ett av världens första och mest välrenommerade bilprovningsföretag. Opuskoncernen har bred kunskap och erfarenhet av att hantera bilprovningsprogram och leverera utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Vi tror att den erfarenhet vi nu erhåller från Bilprovningen kombinerat med Opuskoncernens amerikanska och europeiska team kommer att skapa ett framgångsrikt företag både i Sverige såväl som internationellt.”, säger Magnus Greko, VD och koncernchef för Opus Group.

Bakgrund och motiv till Förvärvet
Opus Group är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor i Göteborg listat på Nasdaq OMX First North Premier. Opus Group driver bilprovningsprogram samt utvecklar, producerar och säljer utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Opus Group är en ledande aktör på den amerikanska bilprovningsmarknaden och driver besiktningsprogram med över 13 miljoner fordonsinspektioner per år. Opus Group har som målsättning att bli en av de ledande aktörerna i den globala besiktningsindustrin.

Förvärvet av 70 besiktningsstationer från Bilprovningen baseras på Opus Groups erfarenhet och kompetens från den
amerikanska besiktningsmarknaden och lägger nu grunden för Opus Groups expansion inom bilprovning i Europa.

Sverige har legat i framkant inom fordonsbesiktning sedan början av 1960-talet och Bilprovningen har ett högt anseende internationellt. Förvärvet är därför viktigt såväl ur ett ekonomiskt som ur ett strategiskt perspektiv. Genom en stor marknadsandel på Opus Groups hemmamarknad, Sverige, skapas en stark plattform för framtida expansion, både inom Sverige och internationellt.

Under de senaste fem åren har Opus Group visat en kontinuerlig tillväxt som genererats både organiskt och genom flera framgångsrika förvärv. Sedan 2007 har intäkterna ökat med i genomsnitt 45 procent per år. Opus Group har cirka 320 anställda före Förvärvet.

Bilprovningen är det dominerande företaget inom fordonsbesiktning i Sverige och driver 212 besiktningsstationer.
Sveriges riksdag beslutade den 17 december 2009 om att genomföra en omreglering av den svenska marknaden för fordonsinspektioner, som trädde i kraft den 1 juli 2010.

Förvärvet i korthet
Opus Group har ingått ett köpeavtal om förvärv av Besiktningskluster 1 AB, ett dotterbolag till Bilprovningen. Dotterbolaget som Opus Group förvärvar består av 70 besiktningsstationer med fokus på Stockholm, Mälardalen och norrut. De 70 förvärvade besiktningsstationerna har 243 testlinjer med ca 540 anställda som genomför ca två miljoner fordonsinspektioner per år. Efter förvärvet kommer Opus Group ha en stark konkurrenskraftig ställning i den nordöstra regionen och de flesta besiktningsstationerna ligger nära tätorterna i regionen.

Omsättningen för de förvärvade besiktningsstationerna uppgick till 543 MSEK under 2011. Den uppskattade sammanlagda historiska omsättningen för Opus Group under 2011, inklusive detta och tidigare förvärv, uppgår till ca 960 MSEK. Opus Groups sammanlagda historiska rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för 2011 beräknas uppgå till ca 140 MSEK inklusive detta och tidigare förvärv. Overheadkostnader för 2011 har beräknats enligt Bilprovningens EBITDA-marginal för 2011.

Köpeskillingen uppgår till 375 MSEK inklusive en kassa på ca 20 MSEK och ett estimerat uppbyggt eget kapital om 35 MSEK mellan den 1 maj, 2012 och tillträdesdagen. Förvärvet beräknas slutföras under fjärde kvartalet 2012.

Förvärvets genomförande är villkorat av (i) bekräftelse på att Besiktningskluster 1 AB:s ackreditering för att utföra fordonsinspektioner kommer att fortsätta gälla efter Förvärvet och (ii) slutlig finansiering inklusive genomförandet av Företrädesemissionen.

Finansiering av förvärvet
Förvärvet och relaterade transaktionskostnader avses finansieras genom ett banklån om 175 MSEK, en säljarrevers om ca 170 MSEK från Bilprovningen och en Företrädesemission om 50 MSEK.

Företrädesemission
Styrelsen har beslutat, med förbehåll för godkännande av extra bolagsstämma, om en nyemission om 50 MSEK.
Likviden från Företrädesemissionen kommer att användas för att till del finansiera Förvärvet. Nyemissionen kommer att genomföras med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Aktieägarna kommer att erbjudas att teckna nya aktier i Opus Group i förhållande till det antal aktier som innehas på avstämningsdagen för Företrädesemissionen. Teckning kan även ske utan företrädesrätt. Teckningsperioden förväntas löpa under senare delen av september 2012. Opus Group har anlitat Swedbank Corporate Finance som finansiell rådgivare i samband med Företrädesemissionen.
Ökningen av aktiekapitalet, antalet emitterade aktier, och teckningskursen för de nya aktierna kommer att bestämmas av styrelsen för Opus Group och kommer att offentliggöras före den extra bolagsstämman.

Stöd från aktieägarna
Flera av de största aktieägarna i Opus Group, inklusive ledningen, Andra AP-fonden, Nordeas Fonder, AMF Småbolagsfond och Länsförsäkringar Småbolagsfond, vilka representerar ca 51 procent av aktiekapitalet i Opus Group, har uttryckt sitt stöd för Förvärvet och att de avser att teckna sina andelar (pro rata) av Företrädesemissionen. Dessutom har Andra AP-fonden och några andra aktieägare uttryckt sin avsikt att garantera ca 42 procent ytterligare av Företrädesemissionen, således totalt 93 procent.

Preliminär tidsplan
Preliminära datum anges nedan:
14 augusti, 2012  -  Kallelse till extra bolagsstämma
31 augusti, 2012  -  Teckningskurs och villkor i Företrädesemissionen bestäms och offentliggörs genom pressmeddelande.
4 september, 2012  -  Extra bolagsstämma
12 september – 28 september, 2012  -  Teckningsperiod för nya aktier i Företrädesemissionen
Fjärde kvartalet 2012  -  Genomförande av förvärvet

Rådgivare
Swedbank Corporate Finance är bolagets finansiella rådgivare. Deloitte är också finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB är juridisk rådgivare åt Opus Group.
Göteborg 9 juli 2012 This press info is available in English at www.opus.se

Magnus Greko