Opus Group slutför förvärvet av en tredjedel av Bilprovningen

Det svenska bilprovningsföretaget Opus Group AB (publ) har uppfyllt villkoren i överlåtelseavtalet för förvärvet av Besiktningskluster 1 AB, ett dotterbolag till AB Svensk Bilprovning (Bilprovningen). Opus Group har idag slutfört förvärvet och fått tillträde till samtliga ak­tier i Besiktningskluster 1 AB som kommer att byta namn till Opus Bilprovning AB.

Förvärvet omfattar 70 besiktningssta­tioner belägna främst i Stockholm och Mälardalen samt i Värmland, Småland, Blekinge samt norrut i Sverige upp till Kiruna. Den förvärvade verksamheten omsatte 543 MSEK under 2011. Förvärvet förväntas ha en betydande positiv effekt på Opus Groups nettoresultat 2013.

Den totala köpeskillingen uppgår till cirka 375 MSEK inklusive en kassa om cirka 20 MSEK per 30 april 2012 plus uppbyggnad av eget kapital under perioden 1 maj till 4 november 2012, vilket estimeras uppgå till cirka 35 MSEK. Den förvärvade verksamheten har cirka 540 anställda. I förvärvet ingår personal, besiktningsutrustning, hyreskontrakt och andra tillgångar. I affären ingår även kompetensöverföring av processer, rutiner och know-how. Bilprovningsverksamheten kommer att drivas under varumärket Opus Bilprovning. Det administrativa kontoret för bilprovningsverksamheten kommer att vara beläget i besiktningsstationen i Vinsta (Vällingby), Stockholm.

Förutsättningarna för slutförandet av förvärvet är uppfyllda i och med ackreditering från Swedac för att utföra fordonsinspektioner och slutligt erhållande av finansiering av förvärvet. Finansieringen sker genom ett banklån om 175 MSEK från Swedbank, en säljarrevers om cirka 170 MSEK från Bilprovningen och eget kapital om cirka 50 MSEK.

– Det här är en stor dag för vårt företag ", säger Magnus Greko, VD för Opus Group. Vi kommer att kombinera kunskap och erfarenhet från Bilprovningen med nytt fokus på kundservice och innovativ teknik, som praktiseras av våra USA-baserade dotterbolag som hanterar över 17 miljoner besiktningar årligen globalt. Förvärvet innebär en betydande ökning av både omsättning och resultat för koncernen.

– Vi välkomnar alla anställda till vår organisation, fortsätter Greko, och vi ser fram emot att erbjuda konkurrenskraftiga tjänster och utmärkt service till våra kunder på den svenska bilprovningsmarknaden.

Swedbank Corporate Finance är bolagets finansiella rådgivare. Deloitte är också finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB är juridisk rådgivare åt Opus Group.

Göteborg 5 november 2012

This press info is available in English at www.opus.se

Magnus Greko
Tel: +46 31 748 34 00
E-post: magnus@opus.se

Tel: +46 765 25 84 93

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
SE-403 12 Göteborg Sverige
Tel: +46 31 745 50 00

Opus Group bedriver bilprovningsprogram samt utvecklar, producerar och säljer utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Opus Groups dotterbolag Systech bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru. Opus Groups dotterbolag ESP är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment, Opus Bima och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Group skrev i juli 2012 på ett avtal med Bilprovningen om att förvärva en tredjedel av Bilprovningens verksamhet. Opus Groups omsättning 2011 uppgick till ca 232 MSEK. Proforma uppgick omsättningen till ca 953 MSEK under 2011. Opus Groups aktier är listade på Nasdaq OMX First North Premier.

Taggar: