Opus Groups dotterbolag Opus Equipment erhåller order från BMW

Opus Equipment AB har erhållit en order av körjournaler av märket Triplog från BMW. Ordern uppgår till cirka en miljon euro.

Opus Equipment genomför årliga leveranser av körjournaler till BMW. Ordrarna förnyas varje år då pris och leveransvolym regleras. Ordern som Opus Equipment nu erhåller innebär cirka en femdubbling av leveransvolymen gentemot BMW. Den kraftiga försäljningsökningen beror på ändrade rutiner hos Bundesministerium der Finanzen in Berlin.

Hela leveransvolymen för denna order kommer att levereras under det första halvåret 2013. Första leverans sker under vecka 5.

”Det är glädjande för oss att leveransvolymen av våra körjournaler ökat så kraftigt gentemot BMW. Vi har länge sett en stor potential för försäljning av körjournaler i Tyskland pga de tyska skattereglerna och vi ser fortfarande goda förutsättningar för ökad försäljning”, säger Jörgen Hentschel, VD för Opus Equipment AB.

Göteborg 18 januari 2013

This press info is available in English at www.opus.se

Telefon: 46 31 748 34 00

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
Krokslätts parkgata 4
431 24 Mölndal
Telefon: 46 31 745 50 00

Opus Group bedriver bilprovningsprogram samt utvecklar, producerar och säljer utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Opus Bilprovning bedriver bilprovning med 70 besiktningsstationer i Sverige. Opus Groups dotterbolag Systech bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru. Opus Groups dotterbolag ESP är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment, Opus Bima och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Group skrev i juli 2012 på ett avtal med Bilprovningen om att förvärva en tredjedel av Bilprovningens verksamhet. Opus Groups omsättning 2011 uppgick till ca 232 MSEK. Proforma uppgick omsättningen till ca 953 MSEK under 2011. Opus Groups aktier är listade på Nasdaq OMX First North Premier.