• Opus Group/

Opus Groups dotterbolag Systech vinner upphandling för att bedriva delstaten New Yorks bilprovningsprogram (NYVIP)

Systech International LLC (”Systech”) har tecknat ett exklusivt avtal med New York State Department of Motor Vehicles (DMV) för att sälja 10 000 OBD avgasmätare och implementera ett nytt IT-system för miljö- och säkerhetskontroll av fordon. Det nya bilprovningsprogrammet som är det största i USA är helt finansierat genom avgifter från bilprovningsstationerna utan att kostnader belastar delstaten New York.

Enligt NYVIP kontraktet kommer Systech att:

• Utveckla, installera och ansvara för ett nytt IT-system med ett kommunikationsnät för anslutning till över 10 000 besiktningsstationer.
• Sälja och underhålla NYVIP bilprovningsutrustning till alla bilprovningsstationerna.
• Hantera över 11 000 000 besiktningar per år.
• Utbilda och ge support till cirka 60 000 certifierade besiktningstekniker inom delstaten.
• Erbjuda besiktningsstationerna, reparatörerna och bilisterna support genom callcenter.
• Genom fjärrövervakning granska besiktningsdata genom att använda Systechs egenutvecklade teknologi för att säkerställa att besiktningsstationerna utför besiktningarna korrekt.

”Vi ser fram emot att få arbeta med DMV och delstaten New York inom fordonsbesiktning i detta viktiga projekt, säger Lothar Geilen, VD för Systech. ”Den avancerade OBD-tekniken som har designats och utvecklats av Systech för besiktningsstationerna kommer att garantera den högsta anslutningen av fordon som någonsin har krävts i ett besiktningsprogram och kommer att säkerställa integritet för besiktningarna genom strikta bedrägeribekämpningsprogram. Våra senaste innovationer inom datahantering kommer att ansluta stationerna till myndigheten genom realtidskommunikation och levande, interaktiva applikationer för att effektivisera delstatens tillsynsansvar.”

Kontraktet har en löptid på sju år från det datum då NYVIP2 systemet bedöms vara i drift och kan förlängas av DMV i upp till ytterligare två år. Systemet bedöms vara i drift från och med den 1 december 2013. Kontraktet beräknas börja generera intäkter under 2013 med leverans av NYVIP bilprovningsutrustning till besiktningsstationerna. Ordervärdet på kontraktet offentliggörs inte på grund av konkurrensskäl.

Göteborg 5 mars 2013

This press info is available in English at www.opus.se

Telefon: 46 31 748 34 00

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB
Krokslätts parkgata 4
431 24 Mölndal
Telefon: 46 31 745 50 00

Opus Group bedriver bilprovningsprogram samt utvecklar, producerar och säljer utrustning och IT-system till besiktningsbranschen. Opus Bilprovning bedriver bilprovning med 70 besiktningsstationer i Sverige. Opus Groups dotterbolag Systech bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru. Opus Groups dotterbolag ESP är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment, Opus Bima och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Group förvärvade den 5 november en tredjedel av Bilprovningens verksamhet som nu bedrivs under Opus Bilprovning. Opus Groups omsättning 2012 uppgick till ca 471 MSEK. Opus Groups aktier är listade på Nasdaq OMX First North Premier.

Taggar: