Opus Inspection påbörjar bilprovningsverksamhet i Virginia

Den 1 januari, 2014, driftsatte Opus Inspection framgångsrikt bilprovningsverksamhet i delstaten Virginia enligt bolagets exklusiva avtal med the Commonwealth of Virginia Department of Environmental Quality (DEQ) om att bedriva delstatens bilprovningsprogram. Över 530 bilprovningsstationer i Virginia kommunicerar nu med Opus Inspections IT-system och kommer att utföra cirka 900 000 besiktningar årligen.

Under de närmaste månaderna kommer Opus Inspection att ersätta äldre bilprovningsutrustning i samtliga bilprovningsstationer med ny NVAS-2 inspektionsutrustning. Opus Inspection designar och tillverkar den nya utrustningen som ger bättre tillförlitlighet och noggrannhet än den äldre utrustningen. Opus Inspection kommer att äga utrustningen och ansvara för dess underhåll enligt de högsta kvalitetsstandarderna under kontraktets löptid.

Enligt kontraktet kommer Opus Inspection att:

•  Utbilda och ge support till licensierade besiktningstekniker;

•  Ge stöd till DEQ licensiering och certifiering av inspektörer, reparatörer och verkstäder;

•  Tillhandahålla telefonsupport åt bilprovningsstationerna; och

•  Genom fjärrövervakning granska besiktningsdata genom att använda Opus Inspections egenutvecklade teknologi för att säkerställa att bilprovningsstationerna utför besiktningarna korrekt.

"Lanseringen av bilprovningsverksamheten är en viktig milstolpe i vårt avtal med Virginia", säger Lothar Geilen, VD för Opus Inspection. "Snart implementerar vi våra senaste innovationer inom datahantering som kommer att ansluta stationerna till myndigheten med video och datakommunikation i realtid samt interaktiva applikationer för att effektivisera DEQ:s tillsynsansvar."

Kontraktet kommer att löpa under sju år och kan förlängas av DEQ ytterligare två år.

På grund av konkurrensskäl offentliggörs inte kontraktets ordervärde.

Göteborg 13 januari 2014

Telefon: 46 31 748 34 00

Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 72 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2012 uppgick till ca 469 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.