• Opus Group/

Opus offentliggör ett frivilligt återköpserbjudande av utestående 2018/2022 500 MSEK obligation och påkallar skriftligt förfarande för att ändra villkoren för obligationerna

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL, ELLER TILL NÅGON PERSON SOM BEFINNER SIG I ELLER ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIUM OCH BESITTNINGAR (INKLUSIVE PUERTO RICO, DE AMERIKANSKA JUNGFRUÖARNA, GUAM, AMERIKANSKA SAMOA, WAKEÖARNA, NORDMARIANERNA, VARJE DELSTAT I USA OCH DISTRICT OF COLUMBIA) ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON, SÅSOM DEFINIERATS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR UTGIVANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG. DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT KAN STRIDA MOT LAG I VISSA JURISDIKTIONER (I SYNNERHET USA OCH STORBRITANNIEN).

Återköpserbjudandet
Opus Group AB (publ) (”Opus” eller ”Bolaget”) erbjuder innehavare (”Obligationsinnehavare”) av Bolagets utestående seniora icke säkerställda inlösenbara obligationer listade nedan (”Obligationerna”) att delta i ett återköp där Bolaget köper tillbaka Obligationerna mot kontant vederlag till det pris som anges nedan (”Återköpserbjudandet”). Obligationerna kommer att återköpas i enlighet med bestämmelserna och villkoren som beskrivs i ett återköpsdokument daterat 23 mars 2020 (”Återköpsdokumentet”).

Beskrivning av Obligationerna / ISIN / Utestående belopp / Minsta Nominellt belopp / Pris
Maj 2022 Seniora icke säkerställda inlösenbara obligationer / SE0010625889 / SEK 500,000,000 / SEK 100,000 / 102,20%.[1]

Återköpsdokumentet finns under följande länk: https://www.opus.global/sv/investor-relations/%C3%A5terkoep-och-skriftligt-foerfarande-20182022-500-msek-obligation/

Återköpserbjudandet löper ut kl. 17:00 CET den 31 mars 2020 om det inte förlängs, återupptas, dras tillbaka eller avslutas efter beslut av Bolaget. Likvid för Återköpserbjudandet förväntas att betalas i samband med slutförande av det Skriftliga Förfarandet (enligt definition nedan) och med nuvarande förhoppning att betalas under april 2020.

Bolagets återköp av Obligationer är villkorat av att Bolaget erhåller den Nya Finansieringen liksom att Förfrågan i det Skriftliga Förfarandet (samtliga begrepp enligt beskrivning nedan) godkänns av Obligationsinnehavarna senast kl. 17:00 CET den 31 mars 2020.

Bolaget har lämnat i uppdrag till Swedbank AB (publ) (”Swedbank”) att agera Tender Agent för Återköps-erbjudandet.

Skriftligt Förfarande
I samband med Återköpserbjudandet offentliggör Bolaget att det påkallar skriftligt förfarande, för vilka kallelser kommer att distribueras av Nordic Trustee and Agency AB (publ) idag (det ”Skriftliga Förfarandet”), i enlighet med villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”). Syftet med det Skriftliga Förfarandet är att Obligations-innehavarna ska rösta om ändring av Obligationsvillkoren enligt följande: (i) tillägg för en köpoption för Bolaget vid inträffandet av ett så kallat ”substantial repurchase event” (Sv. väsentlig återköpssituation) där Bolaget har återköpt 50 procent eller mer av det totala beloppet av emitterade Obligationer, (ii) tillägg till definitionen av “Bank Loan” (Sv. bankfinansiering) enligt Obligationsvillkoren avseende, och i syfte att möjliggöra, upptagande av lån under ett nytt finansieringsavtal i samband med att likvid erläggs för Återköpserbjudandet (den ”Nya Finansieringen”) och (iii) ge Bolaget möjlighet att cancellera återköpta eller inlösta Obligationer vid en inlösen av Obligationerna i sin helhet (gemensamt benämnt ”Förfrågan”). Den föreslagna Förfrågan beskrivs närmare i meddelandet om det Skriftliga Förfarandet (eng. Notice of Written Procedure) vilket finns tillgängligt på Bolagets hemsida https://www.opus.global/sv/investor-relations/%C3%A5terkoep-och-skriftligt-foerfarande-20182022-500-msek-obligation/.

Övrigt
Återköpserbjudandet och Förfrågan har samband med att Ograi BidCo AB, till följd av det offentliga uppköpserbjudandet till aktieägarna i Opus, kontrollerar en majoritet av aktierna i Opus, enligt pressmeddelande som offentliggjorts i januari 2020 (”Change of Control-händelse”). En följd av Change of Control-händelsen är att Obligationsinnehavare har rätt att begära förtida inlösen av Obligationerna (s.k. ”put option” enligt Obligationsvillkoren) (”Change of Control-processen”). Change of Control-processen initierades av Bolaget den 22 januari 2020. Läs mer på: https://www.opus.global/sv/investor-relations/%C3%A5terkoep-av-20182022-500-msek-obligation/. Obligationsinnehavare som redan har accepterat förtida inlösen av sina Obligationer i Change of Control-processen kommer automatiskt att inkluderas och delta i Återköpserbjudandet till priset i Återköpserbjudandet. Obligationsinnehavare som deltar i Change of Control-processen och Återköpserbjudandet uppmuntras att rösta i det Skriftliga Förfarandet.

Vid acceptans av Återköpserbjudandet och röstning i det Skriftliga Förfarandet ska Obligationsinnehavarna agera i enlighet med villkoren som anges i Återköpsdokumentet respektive kallelsen till det Skriftliga Förfarandet. Dessa dokument innehåller även ytterligare information om Återköpserbjudandet och det Skriftliga Förfarandet.

Göteborg den 23 mars 2020

1 102,20% motsvarar nuvärdespriset ifall Obligationerna i) återköps på första möjliga återköpsdagen samt ii) att likvid betalas den 28 april 2020.

Bilagor (engelska):
Återköpsdokumentet
Meddelande om Skriftligt Förfarande, ISIN SE0010625889

Tender Agent:
Swedbank AB (publ)
Telefon: +46 (0)8 700 90 22
Email: syndicate@swedbank.se

Denna information är sådan som Opus Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 23 mars 2020 kl. 17:00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linus Brandt, CFO & Executive Vice President
E-post: linus.brandt@opus.se

Om Opus
Opus är ett teknologidrivet tillväxtföretag på marknaderna för vehicle inspection och intelligent vehicle support. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom utsläpps- och säkerhetskontroller samt support av avancerade fordon. Koncernen hade en omsättning på cirka 2,7 miljarder SEK under 2019 med ett stabilt rörelseresultat och kassaflöde. Opus målsättning är att nå en årlig omsättningstillväxt om 5-10 procent, genom organisk och förvärvsrelaterad tillväxt baserad på en 3-års CAGR, och en EBITA-marginal om 15 procent. Den huvudsakliga tillväxten beräknas komma från expansionen av bilprovningsverksamheten, med huvudfokus på de latinamerikanska och asiatiska marknaderna, samt från expansionen av verksamheten för intelligent support av avancerade fordon. Opus har cirka 2 600 anställda med huvudkontor i Göteborg i Sverige och 36 regionala kontor, varav 26 i USA och de övriga i Sverige, Argentina, Chile, Mexiko, Peru, Pakistan, Storbritannien, Spanien och Australien. Opus har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.