Opus slutför förvärvet av ESP Inc. i USA

• Strategiskt förvärv stärker Opus dotterbolag, SysTech International på USAs marknad för bilprovning.
  • ESPs dominerande ställning på marknaden för försäljning av utrustning för emissionskontroll kompletterar SysTechs position som ledande inom management kontrakt för decentraliserad bilprovning.
  • ESPs produkter för emissionskontroll passar perfekt med SysTechs innovativa utrustnings- och databas teknik som används vid bilprovningskontrakt.
  • ESP förväntas omsätta ca. 25 MUSD (169 MSEK *) under 2012, vilket ger en tillväxt på ca. 65% för den befintliga Opus-koncernen.
  • Köpeskillingen uppgick till 9,7 MUSD, vilket inkluderar ett preliminärt substansvärde om 5,2 MUSD, varav kassa utgör 0,3 MUSD.
  • Förvärvet, som finansieras genom befintligt eget kapital och banklån, kommer att bidra med ca. 0,05 kronor i nettovinst per aktie från början av 2012.

Opus Prodox AB (publ) (Opus-koncernen) meddelar idag att dotterbolaget Opus US, Inc. har förvärvat 100% av aktierna i Environmental Systems Products, Inc. (”ESP”) från Envirotest Systems Holdings Corp. som kommer att fortsätta att driva sina centraliserade bilprovnings- och Remote Sensing program under namnet Envirotest. Förvärvet omfattar samtliga av ESPs verksamheter i USA, Mexiko och Kanada. Under 2011, förväntas ESP att generera cirka 27 MUSD i intäkter med mer än 3 MUSD i EBITDA. Företaget har cirka 160 anställda.

Den totala köpeskillingen uppgick till 9,7 MUSD, vilket inkluderar ett preliminärt substansvärde om 5,2 MUSD, varav kassa utgör 0,3 MUSD. Företaget har ännu inte slutfört förvärvsanalysen. Opus förväntar att förvärvet omedelbart kommer att bidra positivt till företagets resultat.

Lothar Geilen, VD för SysTech och Opus US, Inc., kommer också att bli VD för ESP, när transaktionen är genomförd. ”I tillägg till SysTechs branschledande teknik, kommer ESP att ge vårt företag förstklassig tillverkningskapacitet och en excellent försäljnings-och serviceorganisation, som är bland de bästa i besiktningsbranschen”, säger Lothar Geilen. Han tillägger, ”Vi välkommnar ESPs anställda i vår organisation och vi kommer att fortsätta att fokusera på att skapa goda relationer med både SysTechs och ESPs kunder. ”

Förvärvet kommer att kombinera styrkorna hos både SysTech och ESP, som till exempel kompetent personal, teknologi och infrastruktur, vilket kommer att bana väg för nya affärer och framtida tillväxt.

”Detta förvärv stärker ytterligare vår satsning på den amerikanska bilprovningsmarknaden i vår globala strategi. Vi är glada att ha ESP med oss när vi bygger ett av de ledande företagen inom bilprovning i världen. ”Magnus Greko, VD och koncernchef för Opus-koncernen. ”Tillsammans kommer vi fortsätta att ge excellent service till såväl SysTechs som ESPs kunder när förvärvet är genomfört.”

ESP förväntas omsätta 25 MUSD under 2012, varav ca. 7 MUSD utgör kontrakt som förväntas att löpa ut under de
närmaste åren.

Finansieringen av förvärvet sker genom befintligt eget kapital och banklån. Finansierande bank är Swedbank AB (publ).

* Beräknat med kurs USD / SEK om 6,77 per 25 januari 2012.

Denna press info finns på engelska på www.opus.se.

Opus Certified Adviser
Thenberg & Kinde Fondkommission AB