Opus tar upp lån under finansieringsavtal med Ares Management

Opus har ingått ett nytt finansieringsavtal med fonder förvaltade eller rådgivna av Ares Management Limited och dess dotterbolag med möjlighet att ta upp lån om 250 MUSD (cirka 2 500 MSEK) respektive cirka 646 MSEK samt en revolverande kreditfacilitet om 200 MSEK.

Opus har kallat på lån om 250 MUSD (cirka 2 500 MSEK) respektive cirka 646 MSEK enligt finansieringsavtalet. Utbetalning av lånen kommer att ske den 2 april 2020.

Göteborg 1 april 2020

Denna information är sådan som Opus Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 1 april 2020 kl. 07:30.

Linus Brandt, CFO & Executive Vice President
E-post: linus.brandt@opus.se

Om Opus
Opus är ett teknologidrivet tillväxtföretag på marknaderna för vehicle inspection och intelligent vehicle support. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom utsläpps- och säkerhetskontroller samt support av avancerade fordon. Koncernen hade en omsättning på cirka 2,7 miljarder SEK under 2019 med ett stabilt rörelseresultat och kassaflöde. Opus målsättning är att nå en årlig omsättningstillväxt om 5-10 procent, genom organisk och förvärvsrelaterad tillväxt baserad på en 3-års CAGR, och en EBITA-marginal om 15 procent. Den huvudsakliga tillväxten beräknas komma från expansionen av bilprovningsverksamheten, med huvudfokus på de latinamerikanska och asiatiska marknaderna, samt från expansionen av verksamheten för intelligent support av avancerade fordon. Opus har cirka 2 600 anställda med huvudkontor i Göteborg i Sverige och 36 regionala kontor, varav 26 i USA och de övriga i Sverige, Argentina, Chile, Mexiko, Peru, Pakistan, Storbritannien, Spanien och Australien. Opus har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.