• Opus Group/

Underrättelse till obligationsinnehavare avseende ägarskifte i anledning av Ograi BidCo ABs förvärv av 79,4 procent av aktierna och rösterna i Opus Group AB (publ)

Efter erbjudandet till aktieägarna i Opus Group AB (publ) (“Opus”), har Ograi BidCo AB (“Ograi”) per den 22 januari 2020 bekräftat att Ograi förvärvat och blivit ägare till 79,4 procent av alla utestående aktier och röster i Opus. Ograis förvärv av aktierna i Opus utgör ett ägarkontrollskifte, en så kallad change of control event, som beskrivs i obligationsvillkoren för 2018/2022 SEK 500 000 000 Seniora Icke Säkerställda Inlösenbara Obligationer (ISIN: SE0010625889), utfärdande av Opus
(“Obligationen”).

En konsekvens av ägarskiftet är att varje obligationsinnehavare har rätt att begära förtida betalning av Obligationerna (så kallad “put option” enligt villkoren) till ett pris motsvarande 101 procent av det utestående nominella beloppet (SEK 100 000 per Obligation) tillsammans med upplupen och obetald rända, under en period om 60 kalenderdagar efterföljande denna underrättelse, i enlighet med klausul 10.4 i villkoren (”Early redemption due to a Change of Control Event (put option)”) i Obligationsvillkoren.

En obligationsinnehavare som vill begära förtida betalning av sina Obligationer ska signera och skicka en instruktion om sådan begäran inte senare än den 28 mars 2020. En obligationsinnehavare som är kund hos Swedbank efterfrågar instruktionen hos Swedbank via syndicate@swedbank.se (Swedbank agerar settlementagent åt Opus avseende Obligationen). Vänligen notera att om obligationsinnehavaren inte är kund hos Swedbank vänder sig innehavaren direkt till sin förvaltare eller till Opus på repurchase.bonds@opus.se i syfte att erhålla instruktionen om begäran om förtida betalning.

Vänligen notera att en fullständig signerad instruktion (enligt villkoren som anges i instruktionen) måste skickas till Swedbank, eller till Opus om innehavaren inte är kund hos Swedbank, senast den 28 mars 2020 för att vara giltig.

Dagen för betalning till obligationsinnehavare som skickat en giltig begäran om förtida betalning avseende deras Obligationer i anledning av ägarskiftet kommer vara den 28 april 2020 (“Inlösendagen”).

Göteborg, 22 januari 2020

Denna information är sådan som Opus Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 22 januari 2020 kl. 13:00 CET.

Linus Brandt, CFO & Executive Vice President
E-post: linus.brandt@opus.se

Katarina Bonde, styrelseordförande
E-post: katarina.bonde@kubicorp.com

Om Opus
Opus är ett teknologidrivet tillväxtföretag på marknaderna för vehicle inspection och intelligent vehicle support. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom utsläpps- och säkerhetskontroller samt support av avancerade fordon. Koncernen hade en omsättning på cirka 2,5 miljarder SEK under 2018 med ett stabilt rörelseresultat och kassaflöde. Opus målsättning är att nå en årlig omsättningstillväxt om 5-10 procent, genom organisk och förvärvsrelaterad tillväxt baserad på en 3-års CAGR, och en EBITA-marginal om 15 procent. Den huvudsakliga tillväxten beräknas komma från expansionen av bilprovningsverksamheten, med huvudfokus på de latinamerikanska och asiatiska marknaderna, samt från expansionen av verksamheten för intelligent support av avancerade fordon. Opus har cirka 2 600 anställda med huvudkontor i Göteborg i Sverige och 34 regionala kontor, varav 24 i USA och de övriga i Sverige, Argentina, Chile, Mexiko, Peru, Pakistan, Storbritannien, Spanien och Australien. Opus har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.