• Opus Group/

Utfall av återköpserbjudandet och resultat i det skriftliga förfarandet avseende Opus 2018/2022 500 MSEK obligation

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL, ELLER TILL NÅGON PERSON SOM BEFINNER SIG I ELLER ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIUM OCH BESITTNINGAR (INKLUSIVE PUERTO RICO, DE AMERIKANSKA JUNGFRUÖARNA, GUAM, AMERIKANSKA SAMOA, WAKEÖARNA, NORDMARIANERNA, VARJE DELSTAT I USA OCH DISTRICT OF COLUMBIA) ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON, SÅSOM DEFINIERATS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR UTGIVANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG. DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT KAN STRIDA MOT LAG I VISSA JURISDIKTIONER (I SYNNERHET USA OCH STORBRITANNIEN).)

Återköpserbjudandet

Opus Group AB (publ) (”Opus” eller ”Bolaget”) offentliggör utfallet av det frivilliga återköpserbjudandet (”Återköpserbjudandet”) till innehavarna (”Obligationsinnehavare”) av Bolagets nedan listade utestående seniora icke säkerställda inlösenbara obligationer (”Obligationerna”) att sälja sina Obligationer till Bolaget mot kontant vederlag (”Återköpserbjudandet”). Återköpserbjudandet gjordes enligt de bestämmelser och på de villkor som anges i ett separat återköpsdokument daterat den 23 mars 2020 (”Återköpsdokumentet”) vilket är tillgängligt på Bolagets webbplats: https://www.opus.global/sv/investor-relations/återkoep-och-skriftligt-foerfarande-20182022-500-msek-obligation/

Beskrivning av Obligationerna / ISIN / Utestående belopp / Minsta Nominellt belopp / Pris
Maj 2022 Seniora icke säkerställda inlösenbara obligationer / SE0010625889 / SEK 500,000,000 / SEK 100,000 / 102,20%

Återköpserbjudandet löpte ut kl. 17:00 CET den 31 mars 2020. Obligationsinnehavarna har i samband med Återköpserbjudandet accepterat återköp av Obligationer motsvarande ett totalt nominellt belopp om cirka 80 procent av SEK 500 000 000.

Opus meddelar härmed att Bolaget kommer att fullfölja Återköpserbjudandet. Priset för Obligationerna i Återköpserbjudandet är 102,20% av nominellt belopp. Opus kommer även att erlägga upplupen och obetald ränta från, men exklusive, föregående ränteförfallodag upp till, och inklusive, likviddagen för Återköpserbjudandet. Likviddagen för Återköpserbjudandet förväntas infalla den 16 april 2020.

Likvid för transaktionerna enligt Återköpserbjudandet kommer att hanteras genom sekundär handel via Swedbank AB (publ) (”Swedbank” och ”Tender Agent”).

För information om Återköpserbjudandet, vänligen kontakta Tender Agent enligt kontaktuppgifter nedan.

Skriftligt Förfarande

I samband med Återköpserbjudandet offentliggjorde Bolaget att det påkallade ett skriftligt förfarande, för vilket kallelser distribuerades av Nordic Trustee and Agency AB (publ) (”Agenten”) den 23 mars 2020 (det ”Skriftliga Förfarandet”), i enlighet med villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”). Mer information finns på Bolagets webbplats: https://www.opus.global/sv/investor-relations/%C3%A5terkoep-och-skriftligt-foerfarande-20182022-500-msek-obligation/

Vid tiden för detta pressmeddelande, har Obligationsinnehavare motsvarande cirka 70 procent av Obligationernas s.k. Adjusted Nominal Amount (såsom definierat i Obligationsvillkoren) röstat för förslaget i det Skriftliga Förfarandet.

Nödvändig majoritet och kvorum har således nu uppnåtts för att godkänna förslaget i det Skriftliga Förfarandet och följaktligen har detta villkor för Återköpserbjudandet  uppfyllts. När det slutliga resultatet från det Skriftliga Förfarandet har fastställts, kommer det att meddelas av Agenten.

Tender Agent:
Swedbank AB (publ)
Email: syndicate@swedbank.se

Göteborg, 6 april 2020

Denna information är sådan som Opus Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 6 april 2020 kl. 17:00.

Linus Brandt, CFO & Executive Vice President
E-post: linus.brandt@opus.se

Om Opus
Opus är ett teknologidrivet tillväxtföretag på marknaderna för vehicle inspection och intelligent vehicle support. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom utsläpps- och säkerhetskontroller samt support av avancerade fordon. Koncernen hade en omsättning på cirka 2,7 miljarder SEK under 2019 med ett stabilt rörelseresultat och kassaflöde. Opus målsättning är att nå en årlig omsättningstillväxt om 5-10 procent, genom organisk och förvärvsrelaterad tillväxt baserad på en 3-års CAGR, och en EBITA-marginal om 15 procent. Den huvudsakliga tillväxten beräknas komma från expansionen av bilprovningsverksamheten, med huvudfokus på de latinamerikanska och asiatiska marknaderna, samt från expansionen av verksamheten för intelligent support av avancerade fordon. Opus har cirka 2 600 anställda med huvudkontor i Göteborg i Sverige och 36 regionala kontor, varav 26 i USA och de övriga i Sverige, Argentina, Chile, Mexiko, Peru, Pakistan, Storbritannien, Spanien och Australien. Opus har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.