• Oracle/

Report this content

Kvartalsrapport från Oracle Corporation Q2 FY01, (sep - nov 2000) http://www.oracle.com/tellmemore?505455 Oracles andra kvartal visar vinstökning på 62 procent och 66 procent tillväxt på applikationsprogramvara, databasförsäljningen ökar med 19 procent Oracle Corporation meddelar att andra kvartalets vinst ökade med 62 % till USD 623 miljoner, eller USD 0,11 per aktie, medan intäkterna växte till USD 2,7 miljarder. Detta skall jämföras med USD 2,3 miljarder i intäkter, USD 384 miljoner i vinst och USD 0,06 per aktie för andra kvartalet förra året. Försäljningen av applikationsprogramvara ökade med 66 procent till USD 279 miljoner medan försäljningen av databaser ökade med 19% till USD 775 miljoner. Totala licensintäkterna ökade med 25% till USD 1,1 miljarder medan tjänsteintäkterna ökade 9% till USD 1,5 miljarder för kvartalet. - Vår applikationsverksamhet är stark och blir starkare, säger Larry Ellison, Oracles CEO. Oracles nya e-business svit hjälper våra kunder att föra ut varje del av affärsverksamheten på Internet. Oracle E-Business Suite omfattar tillämpningar för bl a marknadsföring, försäljning, service, inköp, varuförsörjning, tillverkning, ekonomi och personaladministration. Samtliga tillämpningar i vår svit är framtagna för att fungera tillsammans så att kunderna som köper hela sviten inte behöver lägga resurser på systemintegration. - Kunder som köper delar av vår svit lägger ner stora resurser på systemintegration, dvs att koppla våra tillämpningar till applikationer från andra leverantörer, fortsätter Ellison. Det senaste kvartalet visar att vi vinner allt fler upphandlingar i konkurrens med Ariba, I2, Siebel och andra nischspelare. Då en kund börjat använda en av våra tillämpningar är det bara en tidsfråga innan de beslutar att använda hela sviten. Systemintegration är så komplext och dyrt att kunderna egentligen vill undvika det. - Siffrorna från det senaste kvartalet är ännu mer imponerande om man bortser från valutakurserna, säger Jeff Henley, Oracles Chief Financial Officer. Det riktiga sättet att mäta vår tillväxt år efter år är i konstanta dollar. Med denna mätmetod gick applikations-försäljningen upp med 73% under kvartalet med databaserna ökade med 26%. Licenstillväxten låg på 32%. Det är en svindlande tillväxt för ett företag av vår storlek. Lägg till detta det faktum att det bara tog oss två år att dubbla marginalerna och vinsten och man får ett bra mått på vår affärsverksamhet. Oracle Corporation är världens näst största mjukvaruföretag och omsatte mer än 10 miljarder USD under sitt senaste verksamhetsår. Oracle levererar mjukvaran för Internet. För mer information om Oracles resultat kontakta Investor Relations, telefon +001 (650) 506-4073, email:investor@us.oracle.com, eller besök Oracle på http://www.oracle.com/investor Avsändare: Karin Bergseth,marknadskommunikation, email:karin.bergseth@oracle.com, tel 08-477 33 17. Oracle fördubblar sin applikationsförsäljning Mer än 200 europeiska företag valde under hösten Oracle E-Business Suite http://www.oracle.com/tellmemore?525462 För andra kvartalet i rad har Oracle EMEA (Europe, Middle East and Africa) fördubblat sina intäkter från applikationsförsäljningen vilken växte med 91 procent under företagets andra fiskala kvartal (sep-nov). Applikationsförsäljningen växte 104 procent under det första kvartalet. På världsbasis har mer än 500 kunder börjat implementera Oracle E-Business Suite R11i sedan september 2000. Detta gör att det totala antalet företag, som använder Oracle E-Business Suite, nu uppgår till mer än 8.000 i 99 länder. Nya kunder inom EMEA, vilka implementerar E-Business Suite sedan september 2000, omfattar bland annat Apokjeden AS, eSPIN, Hull County Council, La Scala Theatre, Latvenergo, Lean Chain, Macrotour Iniciativas Turisticas, Medscheme Holdings (Pty) Ltd, Brittiska Försvarsministeriet, Sainsburys, setfair.com, Skanova AB, Skanska AB samt Societa Assicuratrice Industriale SPA. Apokjeden AS (Norge) Apokjeden AS är marknadsledaren bland apotekskedjor på den nyligen avreglerade norska marknaden. Företaget har en marknadsandel på 40 procent och försäljningen uppgår till en halv miljard USD om året. -I vår bransch är kundrelationer avgörande och vårt mål är att bygga långsiktiga relationer. Vi vill förstå individuella behov och önskemål och kundanpassa vår marknadsföring, säger Bjarte Reve, strategichef på Apokjeden AS. Vi valde Oracle E-Business Suite eftersom den ger oss flexibilitet och möjlighet att få allt från en leverantör. Detta hjälper oss att skapa mervärde för både oss och våra kunder. eSPIN (Italien) Oracle, Fiat och Cap Gemini Ernst & Young bildade tillsammans eSPIN i november 2000 för att erbjuda B2B-marknaden exchange-modellen för medelstora och stora företag i Italien, i synnerhet inom procurement och CRM (customer relationship managment). eSPIN förväntas uppnå försäljning på mer än 300 miljoner EUR och nå break-even inom 24 månader. Oracle har en andel på 10 procent i bolaget som har investerat i Oracle E-Business Suite för företagets alla lösningar. Hull County Council (UK) Kingston-upon-Hull City Council valde Oracle CRM och konsulttjänster för att implementera kommunens satsningar på kundorienterade tjänster via "Hull Connect". Projektet syftar till att ge medborgarna tillgång till den kommunala servicen 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. La Scala Theatre (Italien) La Scala Theatre är den första och viktigaste italienska kulturella institutionen som har avancerade verktyg för e-handel. La Scala Web (www.teatroallascala.org) har som mål att sprida både italiensk och "La Scala"-repertoar världen över. Den flyttar även teatern närmare publiken genom att publicera uppdaterad och komplett information om teaterns föreställningar. Det blir också möjligt att bl a köpa CD online . La Scala Theatre har investerat i Oracle iStore för att hantera kundrelationer och e-handelstransaktioner via online-butiken. Latvenergo (Litauen) Statliga elkraftsbolaget Latvenergo är Litauens största företag. Det har investerat i Oracle E-Business Suite R11i för att ersätta sina tidigare system med en modern uppsättning affärstillämpningar. Den nya sviten förväntas strömlinjeforma kundprocesserna samt inkorporera det bästa från internationell affärsverksamhet. Ministry of Defence (UK) Brittiska Försvarsdepartementet (MOD) har investerat i Oracle E-Business Suite R11i iProcurement. MOD kommer att använda produkten i en e- handelslösning som syftar till att ge en 20-procentig kostnadsbesparing för Defence Logistics Organisation. Sainsburys (UK) Oracle och Cataloga, ett ledande kataloghanteringsföretag inom eProcurement och Netmarket, har samarbetat för att implementera ett eProcurement-system för detaljhandelsjätten Sainsburys. Arbetet omfattar utveckling av laddningsbara e-kataloger från Sainsburys nyckelleverantörer. Skanska AB (Sverige) Skanska AB är ett av världens ledande företag för byggrelaterade tjänster och har som affärsidé att utveckla, bygga och underhålla den fysiska miljön för att bo, resa och arbeta. Företaget har verksamhet i mer än 60 länder med omkring 80.000 anställda och försäljningen uppgick 1999 till 79 miljarder SEK, en ökning med 27 procent jämfört med 1998. Skanska har investerat i Oracle E-Business Suite för att förenkla den interna administrationen och projekthanteringen. Setfair.com (UK) Setfair.com är Merasis Ltd:s handelsföretag. Företaget har investerat i Oracle E-Business Suite R11i iProcurement och Purchasing. Tillämpningarna kommer att bli en del av en iProcurement-tjänst för shipping-industrin och syftar till att reducera kostnaderna i branschen. Societa Assicuratrice Industriale SpA (Italien) Societa Assicuratrice Industriale är ett av de största försäkringsbolagen i Italien. Företaget har investerat i Oracle E-Business Suite R11i Human Resources och bygger ett nytt HR-system som skall integreras med företagets tidigare investering i Oracle Financials. - Återigen ser vi en fantastisk tillväxt av Oracle E-Business Suite i takt med att företag i hela Europa anammar strategier för e-business för att ligga före sina konkurrenter, säger Sergio Giacoletto, chef för Oracle EMEA. Med mer än fem års historia som leverantör av Internet-lösningar är Oracle det självklara valet för de företag som vill driva sin affärsverksamhet framåt med Internets hastighet. För nästan ett och ett halvt år sedan påbörjade Oracle sin egen omvandling till en e-baserad verksamhet genom att använda sina egna system och har lyckats överträffa målet att trimma kostnaderna med 1 miljard över en 18- månadersperiod. Oracle har uppnått en 30-procentig besparingar av verksamhetens kostnader. Oracle E-Business Suite 11i är branschens enda sammanhängande svit med tillämpningar som hanterar och automatiserar hela företaget genom att kombinera front- och back-end verksamheterna i ett enda integrerat system. Oracle E-Business Suite stödjer även global verksamhet, flera språk, olika valutor och Internetbaserad affärsverksamhet. Kundkontakter kan synkroniseras via webben, email, direktförsäljning och call center, vilket gör det möjligt för företag att erbjuda sina kunder bättre service och kundnytta. Oracle levererar mjukvaran för Internet. För ytterligare information om Oracle E-Business Suite kontakta Oracle Svenska AB, Niklas Andersson, Manager e-business solutions, tel 08-477 33 06, email:Niklas.Andersson@oracle.com eller Karin Bergseth, marknadskommunikation, email:karin.bergseth@oracle.com, tel 08-477 33 17. Information om Oracle finns också tillgänglig på http://www.oracle.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00960/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00960/bit0002.pdf