Svenska företag tjänar miljoner på Internet-applikationer

Report this content

Svenska företag tjänar miljoner på Internet-applikationer Trots oroliga tider lyckas svenska organisationer öka vinsterna, minska kostnaderna och automatisera sina affärsprocesser med Oracle E-Business Suite. Bland företagen märks Telia Networks som räknar med att spara 37 miljoner kronor årligen. Oracle EMEA utlyser att Internets lönsamma era är här nu, precis när företag i alla segment ser fram emot en ekonomisk nedgång. Det är i tuffa tider med minskad kontroll över intäkterna som verktyg som effektiviserar kostnaderna istället för att kosta pengar blir nyckeln till ökade vinster. Genom att använda Oracle E-Business Suite för att göra företaget till ett äkta e-företag har Oracles kunder visat kostnadsbesparingar och ökad effektivitet. Telia Networks och P&O Stena Line räknar med att kunna spara miljoner kronor genom att använda nyligen implementerade Oracle- applikationer. "Vinst driver alla företag," säger Sergio Giacoletto, Executive Vice President, Oracle EMEA, "och att förenkla processerna med kostnadsbesparande verktyg är framgångsreceptet i osäkra tider. Internetanpassade IT-system ger både vinster och fördelar för många företag." Han fortsätter: "Internet går in i en lönsam fas nu, och vinsterna är dubbla. Dels kan företag internt effektivisera sina processer, dels kan de externt ansluta företaget till kunder, leverantörer, partners och ägare för att på så sätt minska kostnaderna med samarbeten som till exempel supply chain management." Oracle har idag fler än 3500 kunder i EMEA som använder E-Business Suite. En av de kunderna är Telia Networks som körde igång Oracle Service Delivery-plattformen i september 2001. Telia räknar med att implementationen av plattformen i sig självt kommer att spara in mer än 37 miljoner kronor årligen. Dessutom räknar de med att kunna korta sin produktutvecklingscykel med 91%. P&O Stena Line, som även de satsat på Oracle räknar med att kunna minska sina kostnader med sjusiffriga tal att jämföras med en kostnad på £750,000 för Oracle CRM-applikationer. Och genom att automatisera datainmatning, hantera större antal samtal och analysera kunddata räknar de med att både kunna öka kundservicen och minska de operativa kostnaderna. "Hos oss på P&O Stena Line såg vi att den stora förtjänsten med ett CRM-system kommer från automatisering av hela processen och genom att göra informationen tillgänglig till alla i organisationen. Det var bara Oracle som kunde erbjuda en fullt integrerad lösning som kunde minska komplexiteten i processen. Genom att förbättra vår kundservice får vi stora konkurrensfördelar," säger Nigel Powis, IT director, P&O Stena Line. "Oracle har visat rekordresultat det senaste kvartalet från försäljningen av Oracle E-Business Suite, och nu skördar våra kunder vinster från våra lösningar," avslutar Sergio Giacoletto. För ytterligare information kontakta: Kjell Duveblad, VD Oracle Svenska AB Telefon: 08-477 33 01 Se gärna även http://www.oracle.com/corporate/press/ Kort fakta om Oracle Svenska AB: Oracle Svenska AB är ett helägt dotterbolag till Oracle Corporation, världens näst största programvaruföretag och en världsledande leverantör av lösningar för e-business. Oracle Corporation, som omsätter över 10,1 miljarder dollar, erbjuder databaser, utvecklingsverktyg, applikationsprodukter och affärssystem tillsammans med konsulttjänster, utbildning och tekniksupport i mer än 145 länder. Verksamheten i Sverige omsatte 776 miljoner SEK under sitt senaste verksamhetsår, har för närvarande 440 medarbetare och ett stort antal samarbetspartners. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00330/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00330/bit0002.pdf