Trygg tandvård i hemmet – Oral Care nu även i Halland.

Report this content

Nu kan omsorgsberoende äldre och funktionshindrade personer i Hallands län få kvalitativ tandvård i sin trygga hemmiljö. Oral Care, som erbjuder tandläkartjänster genom ett mobilt tandvårdskoncept, har vunnit sin sjunde landstingsupphandling. Från och med årsskiftet lanserar företaget sina tjänster i Hallands läns landsting med lokalkontor i Halmstad.

I Sverige finns ett stort antal äldre personer som har bristfällig munhälsa. Ofta handlar det om att äldre har svårt att ta sig till tandvårdsmottagningar. Oral Care arbetar sedan 1995 med mobil tandvård som innebär att munhälsobedömningar så väl som tandvårdsbehandlingar dvs undersökningar, lagningar, tandborttagningar, proteslagningar mm genomförs i patientens trygga hemmiljö. Företaget arbetar även med utbildningsprogram för omsorgspersonal.

Oral Care har idag ca 40 000 patienter spridda över nio landsting. Från och med 1 januari 2011 kommer företaget att erbjuda sina tjänster även i Hallands län.

”När andra pratar om att sätta patienten i fokus så gör vi just det. Vi arbetar med uppsökande verksamhet för att ge människor, särskilt äldre, chansen att få en bra tandvård. Att behålla sina egna tänder ger inte bara en högre livskvalitet, en rad undersökningar visar också på ett tydligt samband mellan god munhälsa och ett bra allmäntillstånd. Det är glädjande att vi nu kan erbjuda vårt mobila tandvårdskoncept även i Hallands län. Förutom en ökad livskvalitet för våra patienter skapar vi även nytta för anhöriga, omsorgspersonal så väl som för samhället i sig”. säger Christoffer Heleander, Regionchef i Halland för Oral Care.

Munhälsobedömningen är kostnadsfri för patienten eftersom avtalet gäller under Landstinget. Även tandvården bekostas av Landstinget och patienten betalar endast 100 kr för tandhygienistbehandling och 130 kr för tandläkarbehandling.

Avtalet med landstinget i Halland innebär enligt Heleander att företaget kommer att nyanställa.

”Oral Care växer stadigt och i och med att vi vunnit upphandlingen i Halland så kommer vi att öppna ett kontor i Halmstad. Hit kommer vi att behöva anställa tandhygienister, tandläkare, tandsköterskor och personal som kan arbeta administrativt”.

Oral Care finns idag i följande landsting: Stockholms läns landsting, Region Skåne, Landstinget i Sörmland, Västra Götalandsregionen, Landstinget i Värmland, Västerbottens Läns landsting, Region Halland, Östergötland och Landstinget Blekinge.

För mer information kontakta:

Christoffer Heleander, Regionchef  Halland, Oral Care AB

E-mail: christoffer.heleander@oralcare.se, Tel: 073-515 80 23

Marianne Forsell, grundare & VD, Oral Care AB

E-mail: marianne.forsell@oralcare.se, Tel: 070-677 27 05

Oral Care är ett snabbt växande, privat tandvårdsföretag och kunskapsföretag som arbetar med uppsökande verksamhet inom ramen för det reformerade tandvårdsstödet. Företaget grundades 1989 av Marianne Forsell och Bertil Herbst. Oral Care har idag ca 150 anställda med kontor i Stockholm, Linköping, Karlstad, Göteborg, Halmstad och Malmö. Verksamheten har såväl privata som offentliga uppdragsgivare och företaget vilar på fyra hörnstenar: uppsökande tandvård, mobil tandvård, utbildning och forskning. För mer information: http://www.oralcare.se

Taggar: