Trygg tandvård i hemmet – Oral Care nu även i Västerbotten

Report this content

Nu ska äldre och funktionshindrade personer i Västerbottens län få kvalitativ tandvård i sin trygga hemmiljö. Företaget Oral Care är en av två aktörer som från och med årsskiftet kommer att sköta den uppsökande munhälsobedömningen i Västerbottens Län.

Den privata aktören Oral Care är en av två aktörer som vunnit en landstingsupphandling gällande munhälsobedömningar i Västerbottens Län. Från och med nu och tre år framåt har företaget fått i uppdrag att sköta munhälsobedömningar för mer än 4000 personer per år, bland annat inom äldreomsorgen. Uppdraget omfattar även utbildning av omsorgspersonal i munvårdsfrågor. Oral Care finns idag i följande landsting: Stockholms läns landsting, Region Skåne, Landstinget i Sörmland, Västra Götalandsregionen, Landstinget i Värmland, Västerbottens Läns landsting, Region Halland, Östergötland och Landstinget Blekinge.

”Vi har stor erfarenhet av munhälsobedömningar och arbetar sedan 1995 med uppsökande verksamhet för att ge människor, särskilt äldre, möjlighet att få en bra tandvård. Att behålla sina egna tänder ger inte bara en högre livskvalitet, en rad undersökningar visar också på ett tydligt samband mellan god munhälsa och ett bra allmäntillstånd. Förutom en ökad livskvalitet för våra patienter skapar vi även nytta för anhöriga, omsorgspersonal och samhället. säger Matts Tannerfeldt, Oral Cares Regionchef i Västerbotten.

Hans Forsberg, Tandvårdsstrateg vid landstinget i Västerbotten är nöjd med upphandlingen; ”Vi välkomnar Oral Care och tycker att det är spännande med en ny, privat aktör i regionen”

Oral Care arbetar mycket med kvalitetssystem för äldretandvård. Företaget har bland annat utvecklat ett eget datasystem, MobilDent, som möjliggör hög patientsäkerhet. All skriftlig information som Oral Cares personal förmedlar är datautskrifter vilket minskar risken för feltolkningar. Dessutom medför MobilDent full spårbarhet och optimal resursplanering.

”Vi är glada att Västerbotten valde att upphandla och att vi fick en stor tilldelning i regionen. Vi ser fram emot ett gott samarbete med alla aktörer och framförallt ser vi fram emot att komma igång med arbetet så att Västerbottens invånare får hjälp till bättre munhälsa och därmed en högre livskvalitet” avslutar Matts Tannerfeldt.

Sedan många år tillbaka erbjuder Oral Care även mobil tandvård för de personer som har rätt uppsökande munhälsobedömning. Oral Cares mobila utrustning möjliggör samma behandlingar som utförs vid stationär klinik. Fördelarna med denna vårdform är många.  Framför allt får patienten professionell vård i den trygga hemmiljön och slipper därigenom påfrestande och resurskrävande transporter till kliniken. Den mobila tandvården genomförs av Oral Cares legitimerade tandläkare och kommer att erbjudas även i Västerbotten.

För mer information kontakta:

Matts Tannerfeldt, Regionchef Västerbotten, Oral Care AB

E-mail: matts.tannerfeldt@oralcare.se, tel: 070-727 4134

Marianne Forsell, grundare & VD, Oral Care AB

E-mail: marianne.forsell@oralcare.se, tel: 070-677 27 05

Oral Care är ett snabbt växande, privat tandvårds- och kunskapsföretag som arbetar med uppsökande verksamhet inom ramen för det reformerade tandvårdsstödet. Företaget grundades 1989 av Marianne Forsell och Bertil Herbst. Oral Care har idag ca 150 anställda med kontor i Stockholm, Linköping, Karlstad, Göteborg, Halmstad och Malmö. Verksamheten har såväl privata som offentliga uppdragsgivare och företaget vilar på fyra hörnstenar: uppsökande tandvård, mobil tandvård, utbildning och forskning. För mer information: http://www.oralcare.se

Taggar: