IT-företagens 9 budord räcker inte för samutnyttjande av 3G-master

IT-FÖRETAGENS 9 BUDORD RÄCKER INTE FÖR SAMUTNYTTJANDE AV 3G-MASTER Malmö, Sverige, 15 maj, 2002 - Hi3G, Vodafone och Orange har tillsammans med de andra 3G-operatörerna skrivit under "9 budord" om utbyggnaden av 3G-nät som IT-Företagen tagit fram. Vi anser att dokumentet är ett steg i rätt riktning, men att det kräver att Telia och Tele2 i handling verkligen visar engagemang för miljön för att bli verkningsfullt. Hi3G, Vodafone och Orange har sedan förra våren samordnat master och infrastruktur enligt den avsiktsförklaring som Boverket och Post & Telestyrelsen då tog fram. -Tyvärr har Telia och Tele2 inte velat samarbeta på rimliga villkor om existerade master eller vid nybyggnation av master, vilket leder till att 3G-utvecklingen fördyras och kan försenas samt att onödigt många master byggs i det svenska kulturlandskapet. Nu hoppas vi att de 9 Budorden som vi och de andra operatörerna skrivit under idag leder till att Telia och Tele2 ändrar sitt beteende och går med på mastdelning samt inplacering på rimliga villkor, säger Chris Bannister, VD för Hi3G, i en kommentar till dagens överenskommelse framtagen inom IT-Företagen. Hi3G, Vodafone och Orange driver nu frågan vidare med sikte på att innehållet i avsiktsförklaringen från förra året ska bli nästa logiska steg. Tar alla operatörer steget fullt ut snabbt kommer Sveriges alla kommuner att få färre master och därmed också en bättre miljö. - Skulle så inte bli fallet riskerar vi dessutom en snedvridning av konkurrensen eftersom många kommuner vill ha samordning och väntar med att besluta om bygglov av det skälet. Den tidsfördröjningen gynnar de som redan har master och därmed förlorar vi snabbt den konkurrens som politikerna är överens om ska gälla, säger Vodafones vd Jon Risfelt. Detta är inte bra för oss, inte för våra kunder och inte heller för Sverige. - Uppenbart är ju att de nödvändiga besluten om mastbyggen kan försenas väsentligt om inte alla operatörer är beredda att samarbeta. Till skillnad från flera andra länder saknar Sverige nämligen formella förutsättningar som i ett nationellt perspektiv kan garantera ett sådant rationellt sambruk vilket kan innebära att en enskild operatör, i strid med alla övriga aktörers önskan, kan försena hela processen, avslutar Jerry Huxtable, vd för Orange Sverige. Hi3G, Vodafone och Orange kommer konsekvent att arbeta med samordning för att minska antalet master. Det tjänar alla på, framför allt miljön, men dessutom underlättar det för tillståndsgivande myndigheter. Vi kan inte acceptera att bristande vilja till samordning läggs ansvarstagande operatörer till last och att konkurrensen sätts ur spel direkt eller indirekt. För mer information vänligen kontakta: Niclas Lilja, Hi3G, Director Communications, 0703-355 70 90, niclas.lilja@hi3gaccess.se Johan Holmgren, Vodafone, Director Public Relations, 0708-331400, johan.holmgren@vodafone.se Anette Gregow, Orange Sverige AB, Press Manager, 0733-53 72 07, anette.gregow@orange.se Om Orange Orange och wirefreetm är varumärken som ägs av Orange. Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med en internationell närvaro i 20 länder och med mer än 40,5 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange målsättning är att nå 1,5 miljarder människor 2005. I Storbritannien har Orange vunnit pris i JK Power and Associates undersökning av kundtillfredsställelse i 4 år i rad. Orange har blivit tilldelade 11 UMTS-licenser i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Italien, Österrike, Sverige, Schweiz, Portugal, Belgien, Danmark och Frankrike. Orange nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) i Sverige kommer att vara fullt utbyggt i slutet av 2003. Orange Sverige AB ägs av Orange SA och Schibsted. För mer information, vänligen besök www.orange.se eller www.orange.com. Bilaga: Principerna i avsiktsförklaringen som utarbetades med Boverket och PTS i fjol I enlighet med fjolårets avsiktsförklaring arbetar Hi3G, Orange och Vodafone konsekvent med: att minimera antalet master genom att söka samutnyttja nya telemaster att anpassa egen radionätplanering för att kunna samnyttja existerande master där så är kommersiellt rimligt och tekniskt möjligt att upplåta plats på egna master åt annan operatör i den mån det är kommersiellt rimligt och tekniskt möjligt att före anmälan till länsstyrelsen enligt miljöbalken och före ansökan om bygglov översiktligt informera kommuner och länsstyrelser, länsvis, om den förestående 3G- utbyggnaden, bl.a. avseende förväntat antal master. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT01110/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/15/20020515BIT01110/wkr0004.pdf