Orange SA köper Schibsted Telecoms aktieandel i Orange Sverige AB

ORANGE SA KÖPER SCHIBSTED TELECOMS AKTIEANDEL I ORANGE SVERIGE AB Malmö, Sverige, 13 maj, 2002 - Orange SA meddelar idag att man har köpt Schibsted Telecom AS minoritetspost på 2% i Orange Sverige. Orange Sverige, som innehar en av Sveriges fyra UMTS-licenser ägs nu till 100% av Orange SA. De båda bolagen avslutar därmed sin ägarrelation men fortsätter utnyttja möjligheterna till framtida samarbeten. Jerry Huxtable, VD för Orange Sverige kommenterar: "Orange Sverige har haft en utmärkt relation med Schibsted Telecom sedan starten 2000 och jag ser fram emot gemensamma möjligheter när vi lanserar vårt 3G- erbjudande. Orange SA's förvärv av denna sista ägarandel ger en klar indikation på Orange engagemang i den skandianaviska marknaden då vi närmar oss lanseringen av Orange tjänster. Schibsted Telecoms VD Knut Falchenberg, säger: "Schibsted Telecom och Orange Sverige har arbetat tätt tillsammans sedan 2000 och vi fortsätter att åtnjuta goda relationer med Orange. Vi har dock kommit överens om att sälja vår minoritetspost i Orange Sverige för att försäkra oss om att kunna erbjuda oberoende mobila innehållstjänster i framtiden." För mer information, vänligen kontakta: Jerry Huxtable, VD, Orange Sverige AB Telefon: +46 (0)40 631 70 00 jerry.huxtable@orange.se Anette Gregow, Presschef, Orange Sverige AB Telefon: +46 (0)733 53 72 07 anette.gregow@orange.se Knut Falchenberg, VD, Schibsted Telecom AS Telephone: +47 91 68 66 81 knut.falchenberg@inpoc.com Om Orange Orange och wirefreetm är varumärken som ägs av Orange. Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med en internationell närvaro i 20 länder och med mer än 39,3 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange målsättning är att nå 1,5 miljarder människor 2005. I Storbritannien har Orange vunnit pris i JK Power and Associates undersökning av kundtillfredsställelse i 4 år i rad. Orange har blivit tilldelade 11 UMTS-licenser i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Italien, Österrike, Sverige, Schweiz, Portugal, Belgien, Danmark och Frankrike. Orange nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) i Sverige kommer att vara fullt utbyggt i slutet av 2003. Orange Sverige AB ägs av Orange SA och Schibsted. För mer information, vänligen besök www.orange.se eller www.orange.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT01110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT01110/wkr0002.pdf