Orange Sverige och Lunds Energi i samarbete

ORANGE SVERIGE OCH LUNDS ENERGI I SAMARBETE Malmö, Sverige, 27 mars, 2002 - Idag blev det klart att Orange Sverige AB väljer Lunds Energi AB som leverantör av optofiberförbindelse inom Lund med omnejd för att bygga upp sitt rikstäckande 3G-nät. Fiberförbindelserna skall användas för anslutning mellan anläggningar för 3G-utbyggnaden och således utgöra en del i Orange nätverk i Sverige. Lunds Energi AB och Orange Sverige AB har tecknat ett flerårigt samarbetsavtal som innefattar hyra av fiberförbindelser* inom Lund och mellan Lund och Malmö. Avtalet omfattar även fiberförbindelser mellan Lomma och Lund samt inom Lomma. "För oss är samarbetsavtalet av stor vikt eftersom Lunds Energi redan har ett välutbyggt kommunikationsnät i Lund och Lomma som fördelaktigt kan utnyttjas av Orange för att bygga ut 3G-nätet på ett effektivt sätt," säger Jerry Huxtable, VD för Orange Sverige AB. "Samarbetsavtalet med Orange breddar utnyttjandet av vårt optofibernät och innebär att våra kunder i Lund och Lomma får tillgång till den tredje generationens mobiltelefoni," säger Lennart Lindeberg, VD, Lunds Energi AB. Samarbetet mellan Lunds Energi AB och Orange Sverige AB inleds omgående. * = En fiberförbindelse är en förbindelse för diverse data- och telekommunikation med mycket hög kapacitet. För mer information, vänligen kontakta: Jerry Huxtable, VD, Orange Sverige AB Telefon: 040-631 70 00 jerry.huxtable@orange.se Anette Gregow, Presschef, Orange Sverige AB Telefon: 0733-53 72 07 anette.gregow@orange.se Lennart Lindeberg, VD, Lunds Energi AB Telefon: 046-35 60 01 alt. 0705-90 77 66 lennart.lindeberg@lundsenergi.se Om Orange Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med en internationell närvaro i 20 länder och med mer än 39,3 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange målsättning är att nå 1,5 miljarder människor 2005. I Storbritannien har Orange vunnit pris i JK Power and Associates undersökning av kundtillfredsställelse i 4 år i rad. Orange har blivit tilldelade 11 UMTS-licenser i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Italien, Österrike, Sverige, Schweiz, Portugal, Belgien, Danmark och Frankrike. Orange nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) i Sverige kommer att vara fullt utbyggt i slutet av 2003. Orange Sverige AB ägs av Orange SA och Schibsted. Orange och wirefreetm är varumärken som ägs av Orange. För mer information, vänligen besök www.orange.se eller www.orange.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00480/wkr0002.pdf