Orange Sverige presenterar musikprototyp för 3G-marknaden

Orange Sverige presenterar musikprototyp för 3G-marknaden Malmö, 21 januari 2002 - Orange Sverige har tillsammans med Compaq, BMG Sweden och IBM e-business Innovation Centre, utvecklat en musikprototyp för 3G-marknaden. Orange Sverige presenterar idag en prototyp av en ny musiktjänst för 3G- marknaden. Prototypen fungerar som en personifierad jukebox samt uppslagsverk vilket möjliggör för kunder att lyssna, söka och utbyta musikinnehåll, vilket innefattar både röst-, video- och textinnehåll. Musikintresserade kan med denna prototyp skapa sin egen profil, få tillgång till musikinformation, organisera sina musiksamlingar genom spellistor - eller använda annan funktionalitet som chat, radio och 'tips till vänner'. Prototypen är ett exempel på nästa steg i utvecklingen av trådlösa musiktjänster. En marknadstest på ett antal fokusgrupper i slutet av 2001 visade på ett starkt positivt mottagande av konceptet. Orange Sverige planerar att erbjuda musiktjänsten till den svenska marknaden vid sin 3G-lansering. Jerry Huxtable, vice VD för Orange Sverige AB säger: "Lanseringen av den här prototypen demonstrerar vårt engagemang att tillsammans med partners utveckla innovativa tjänster inom områden som engagerar våra kunder. Under de närmaste åren kommer Orange att fortsätta att utveckla ett brett utbud av tjänster inom områden som täcker allt ifrån företagslösningar till underhållning, vilket kommer att möjliggöra för våra kunder att fullt ut utnyttja 3G-teknologin". Orange Sverige har ansvarat för konceptet, arkitekturen och designen av prototypen, medan IBM har ansvarat för tjänsteutvecklingen. BMG Sweden har i projektet bidragit med kunskap från musikindustrin och musikinnehåll. Dessutom har Compaq levererat hårdvara till projektet samt erfarenhet kring möjligheterna med framtida 3G-terminaler. Foto av musikprototypen kan erhållas från pressavdelningen på Orange Sverige. För mer information, vänligen kontakta: Jerry Huxtable, vice VD Telefon: 040-631 70 00 jerry.huxtable@orange.se Anette Gregow, Presschef Telefon: 0733-53 72 07 anette.gregow@orange.se Orange och wirefreetm är varumärken som ägs av Orange. Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med en internationell närvaro i 20 länder och med mer än 37 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange målsättning är att finnas i 50 länder 2005. För närvarande erbjuder Orange roaming på 255 nätverk i 114 länder. I Storbritannien har Orange vunnit pris i JK Power and Associates undersökning av kundtillfredsställelse i 4 år i rad. Orange har blivit tilldelade 11 UMTS-licenser i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Italien, Österrike, Sverige, Schweiz, Portugal, Belgien, Danmark och Frankrike. Orange nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) i Sverige kommer att vara fullt utbyggt i slutet av 2003. Orange Sverige AB ägs av Orange SA och Schibsted. För mer information, vänligen besök www.orange.se eller www.orange.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00620/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00620/bit0001.pdf