Orange väljer Alcatel som leverantör av 3G-nät i Sverige

Report this content

ORANGE VÄLJER ALCATEL SOM LEVERANTÖR AV 3G-NÄT I SVERIGE Malmö, Sverige, 20 februari, 2002 - Orange Sverige AB har idag skrivit avtal med Alcatel och därmed valt bolaget som infrastrukturleverantör för sitt 3G-nät i Sverige. Enligt avtalet kommer Alcatel att leverera kärnnät och radioaccessnät samt ett brett utbud av kvalificerade tjänster och operativa stödsystem. Alcatel kommer också att ansvara för installation samt tillhandahålla stöd för övervakning, drift och underhåll av utrustningen. Förberedelser för leveranser och utbyggnad av 3G-nätet har påbörjats. Avtalet är i enlighet med tillkännagivandet i oktober 2000, att Alcatel, Ericsson och Nokia är godkända globala leverantörer till Orange-gruppen. Jerry Huxtable, VD för Orange Sverige, säger: "Valet av Alcatel som leverantör av vårt 3G-nät baseras på deras erfarenhet och skicklighet som de har fått genom Evolium SAS, ett dotterbolag gemensamt ägt med japanska Fujitsu. Alcatels närvaro i Europa med utvecklings- och supportteam, samt deras åtagande att utöka det existerande teamet i Sverige, representerar en viktig faktor för en snabb utbyggnad och ett högkvalitativt 3G-nät. Detta avtal möjliggör för Orange att leverera de mest avancerade och konkurrenskraftiga 3G-tjänsterna i Sverige". Marc Rouanne, Divisionschef för Alcatels verksamhet inom Mobila Nätverk, säger: "Orange, som rankas som en av de ledande operatörerna i världen, har redan tagit ledningen i marknadsutvecklingen för mobilt internet i Europa. Vi är stolta över det förtroende som Orange har visat oss. Alcatel känner sig starkt engagerade i den fortsatta framgången för Orange i Sverige, en av de mest strategiska marknaderna för mobilt internet". Alcatel har leverat GSM/GPRS-nät åt Orange i Frankrike, Belgien, Nederländerna, Italien, Rumänien, Slovakien, Thailand, samt ett flertal andra nät i världen. Alcatel har, tillsammas med Nokia, skrivit avtal om att leverera UMTS-nät åt Orange i Frankrike. För mer information, vänligen kontakta: Jerry Huxtable, VD Telefon: 040-631 70 00 jerry.huxtable@orange.se Anette Gregow, Presschef Telefon: 0733-53 72 07 anette.gregow@orange.se Orange och wirefreetm är varumärken som ägs av Orange. Orange är ett av världens mest avancerade och snabbast växande företag inom trådlös kommunikation. Med en internationell närvaro i 20 länder och med mer än 39,3 miljoner kunder är Orange Europas näst största mobiloperatör. Orange målsättning är att nå 1,5 miljarder människor 2005. I Storbritannien har Orange vunnit pris i JK Power and Associates undersökning av kundtillfredsställelse i 4 år i rad. Orange har blivit tilldelade 11 UMTS-licenser i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Italien, Österrike, Sverige, Schweiz, Portugal, Belgien, Danmark och Frankrike. Orange nätverk för den tredje generationens mobiltelefoni (UMTS) i Sverige kommer att vara fullt utbyggt i slutet av 2003. Orange Sverige AB ägs av Orange SA och Schibsted. För mer information, vänligen besök www.orange.se eller www.orange.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00630/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00630/bit0001.pdf